TUI heeft laten weten dat het bedrijf het boekjaar 2018 heeft afgesloten met dubbele groeicijfers, waarmee 2018 het vierde achtereenvolgende jaar is dat het bedrijf dubbele groeicijfers noteert. In het afgelopen boekjaar (1 oktober 2017 tot 30 september 2018) realiseerde de TUI Group een omzetgroei van 6,3% tot € 19,7 miljard (€ 18,5 miljard vorig jaar) op basis van constante wisselkoersen. Inclusief wisselkoerseffecten groeide de omzet ook aanzienlijk met 5,3% tot € 19,5 miljard.

Door de strategische transformatie van een traditionele touroperator en handelaar naar een ontwikkelaar, investeerder en exploitant van hotel- en cruisebedrijven, geïnitieerd in 2014, levert het bedrijf van TUI aanzienlijk hogere marges en is het minder seizoensgebonden, waardoor het minder afhankelijk is van de zomermaanden. “We zijn aan het investeren, we groeien met TUI’s producten en diensten met een hoge marge en onze bedrijven worden steeds groter. Tegenwoordig is onze eigen Holiday Experiences-content goed voor meer dan 70 procent van onze inkomsten: hotels, cruises, excursies en bestemmingsactiviteiten. Dit stelt ons in staat om ons duidelijk te onderscheiden van de concurrentie”, zo liet Fritz Joussen (TUI CEO) weten tijdens de presentatie van de resultaten in Londen.

“Met meer dan 20 miljoen klanten, gebruik van de modernste IT en intelligente klantsystemen, hebben we een aanzienlijk potentieel voor nieuwe contracten, omzet en inkomsten. We zullen onze succesvolle transformatie voortzetten: de volgende stap zal TUI omvormen tot een digitale en platformorganisatie. “De internationale kracht van het merk TUI, moderne IT en meer dan 20 miljoen klanten vormen een perfecte basis voor extra business en nieuwe groei. Deze kennis stelt ons in staat klantwensen en ons aanbod samen te brengen en de omzet en winst in dit segment te verhogen zonder grote investeringen te doen”, aldus Joussen.” Voor het jaar 2019 verwacht de Raad van Bestuur van TUI een groei van het onderliggend resultaat van ten minste 10% te realiseren.

Inkomsten worden volgens het bedrijf gelijkmatiger over het hele jaar gegenereerd en de transformatie wordt voortgezet. Toekomstige groei zal worden gecreëerd door verdere investeringen in hotels en cruiseschepen, maar ook door digitalisering. De uitbreiding van het wereldwijde One CRM-platform (Customer Relationship Management) en het gebruik van geavanceerde technologieën stellen TUI in staat om haar klanten een beter en meer op maat gemaakt aanbod te bieden. Om de transformatie te versnellen, heeft TUI ook geïnvesteerd in de uitbreiding van haar TUI Destination Experiences-segment, dat diensten en activiteiten op de bestemmingen levert. TUI’s Spaanse dochteronderneming heeft haar voetafdruk vergroot tot 49 landen over de hele wereld. Bovendien heeft TUI Group dankzij de overname van het Italiaanse technologiebedrijf Musement nu een zeer aantrekkelijk platform met activiteiten, excursies en diensten op de bestemmingen samen met gasten en hun wensen. TUI is ook begonnen met het gebruik van blockchain-technologie om haar eigen hotelcapaciteit te beheren, om zo een optimale bezetting te bereiken en de winstgevendheid te verbeteren via haar eigen yieldmanagementsysteem. Moderne IT, kunstmatige intelligentie en algoritmen zullen helpen om het bedrijfsresultaat van de Groep in de toekomst verder te vergroten.

Bij de TUI Groep werken 70.000 medewerkers in meer dan 100 landen, heeft ongeveer 27 miljoen klanten, omvat ongeveer 380 hotels en resorts in eigendom van de groep met premiummerken zoals RIU en Robinson, evenals zestien cruiseschepen (variërend van de luxeschepen MS Europa en MS Europa 2 tot de vloot ‘MEIN Schiff’ van TUI Cruises en de schepen van Marella Cruises in het Verenigd Koninkrijk). De groep omvat daarnaast onder andere internationale touroperatormerken, 1.600 reisbureaus in Europa en vijf Europese leisure airlines met ongeveer 150 moderne middellange en lange afstandsvluchten.