De TUI Group heeft aangekondigd het aantal reisbureaus met het TUI Store concept flink te gaan uitbreiden in Europa. Zo worden alle (ongeveer) 450 TUI-reisbureaus in Duitsland omgebouwd tot TUI Store naast 120 andere reisbureaus in Europa.

“De winkels in Nederland zijn al gerebrand”, zo laat Petra TUI-woordvoerster Petra Tuinebreijer weten tegenover TravelPro. “In Nederland is wel gekozen voor wat meer kleur dan is te zien op de foto van de conceptstore die de TUI Group heeft vrijgegeven. Vanaf 1 oktober staat er op de gevel TUI in plaats van Arke.”

De al uitgevoerde rebrading van de Arke-winkels lijkt zeer sterk op de rebranding die de TUI Group heeft aangekondigd. Ook de TUI Group laat weten dat er net als in de huidige Arke-winkels zal worden gewerkt met een geavanceerde techniek en touch screens die de aandacht zullen trekken. Ook wordt er gesproken over een interactieve wereldkaart, die in Arke-winkels wordt gebruikt om klanten een bepaalde bestemming te laten zien.

In Duitsland zijn de TUI Stores al te zien in dertien winkels, waaronder in Stuttgart, Düsseldorf, Berlijn en Hamburg. Het Verenigd Koninkrijk is inmiddels voorzien van twintig concept stores. In Zwitserland werd de eerste TUI Store vorige week geopend in Zürich. “De TUI Stores worden zeer goed ontvangen door onze klanten”, aldus Erik Friemuth (Chief Marketing Officier TUI Group). “De internationalisering van het concept is daarom een consistente beweging en een verdere pijler van onze strategie om één sterk merk op te bouwen in Europa. Niet alleen online, maar ook offline in onze winkels.”

Inmiddels is de verkoop van de eigen hotels en TUI-merken al goed voor meer dan 70% van de TUI Group omzet. Op de lange termijn moet dit percentage in Duitsland worden verhoogd tot 80%. Het TUI Store concept heeft de TUI Group uitgewerkt in samenwerking met Nest One, een in Hamburg gevestigd bedrijf dat zich specialiseert in merkbeleving architectuur. Het concept is inmiddels vastgelegd als merk.

Foto: Conceptstore in Stuttgart.