Het (mis)management van Schiphol staat onder hoge druk, nadat de beelden van uitgehongerde reizigers en huilende kinderen in ellenlange wachtrijen de wereld zijn overgegaan. Diverse politieke leiders hebben met afschuw gereageerd. Zelf heb ik ook een traantje weggepinkt bij het zien van de beelden.

De vele klachten over de mensonterende lange wachtrijen hebben het management van de luchthaven doen besluiten om een ‘nieuw’ systeem te introduceren, waarbij reizigers verplicht worden om thuis in te checken bij de airline en van ruimbagage versneld door te voeren. Daarmee is Schiphol de eerste luchthaven wereldwijd waar de incheckbalies zullen verdwijnen.

Schiphol-watchers, die eigenlijk veel meer verstand over de hele gang van zaken hebben dan de echte bondscoach, wisten de klachtenregen van airlines, Schiphol-medewerkers en reizigers afgelopen weekend al mááááánden, wat zeg ik, jáaaaaaren van tevoren te voorspellen.

Maurice de Hond heeft al laten weten dat de kritiek die via de Nederlandse media de huiskamer binnenkwam menig Nederlander angstig heeft gemaakt om nog via Schiphol te reizen, waardoor het niet meer nodig lijkt om nog verder te werken aan de luchthaven bij Lelystad. Ook gaan er stemmen op om de bouw van Lelystad door te zetten en van Schiphol een natuurgebied te maken.

Ook voor de zomervakantie worden lange rijen verwacht op Schiphol. Met enkele innovatieve bedrijven wordt nu tot in de late uurtjes overleg gepleegd om in iedere gemeente ten minste een tot meerdere drop off points te vestigen waar reizigers hun koffers naartoe kunnen brengen. Tegen een kleine toeslag kunnen koffers ook thuis opgehaald worden.

Volgens het management van Schiphol zouden vooral de vele onervaren vakantiegangers heel weinig snappen van de regels die gelden op (internationale) luchthavens en hebben gezorgd voor lange rijen. Volgens ingewijden van de luchthaven is er al weken, al niet maanden, van tevoren gewaarschuwd om op tijd naar Schiphol af te reizen. Toch zouden honderden reizigers zich niet op tijd van tevoren hebben gemeld bij de incheckbalies. De laatkomers gaven files rondom Schiphol en de te kleine NS-treinen die te laat vertrokken de schuld.

Bij diezelfde incheckbalies laaiden de discussies op over wat wel of niet inclusief was bij het geboekte pakket, de zwaarte van de koffers en de zitplek in het vliegtuig, wat weer zorgde voor nog langere wachtrijen. Ook zouden bovengemiddeld veel reizigers te lui zijn geweest om op de bordjes te kijken welke voorwerpen zij wel en niet in hun handbagage mochten hebben. Vooral laatstgenoemde problemen zorgde voor nog eens extra wachttijd.

De vele thuisblijvers (evenals de vele reizigers die vlogen via regionale luchthavens) volgden de heisa rondom Schiphol volop via Twitter met bier, wijn, fris en wat lekkers vanaf de bank, terwijl er werd gekeken naar de finale van The Voice Kids, Eredivisie-wedstrijden en 3 Op Reis.

Op de kritiek dat beveiligers en passagiers de dupe zijn van de centrale beveiligingsposten met een beperkte piekcapaciteit heeft Schiphol laten weten met lowcost beveiligingsposten te starten. Daarvoor zullen meerdere boerderijen inclusief weiland in de directe omgeving van de luchthaven worden opgekocht. Reizigers kunnen er hun auto voordelig parkeren, gaan vervolgens langs de douaneposten die worden gebouwd in de voormalige varkens- en koeienstallen en worden met de bus achter de douane op Schiphol gedropt.

Het leger wordt achter de hand gehouden om waar nodig noodbedden klaar te zetten en voedselpakketten uit te delen, mocht het toch misgaan deze zomer. Ter voorbereiding op de zomervakantie zal het management van Schiphol de komende week topoverleg hebben met diverse Nederlandse pretparken, waaronder de Efteling, Duinrell en Slagharen. Daarmee moet het voor reizigers zo aangenaam mogelijk worden gemaakt in de wachtrijen. Voor ieder kind zal aan het begin van de wachtrij een kleine verrassing klaarliggen, want het vakantieplezier begint, zoals we allemaal weten, namelijk al in de rij.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl