CoronavirusNieuws

Van der Heijden (Corendon): “Terugbetaling gaat never nooit gebeuren”

Deel dit artikel

“Die terugbetaling gaat never nooit gebeuren. We kunnen het ons gewoon niet permitteren”, dat heeft Steven van der Heijden (CEO Corendon) laten weten als reactie op de Europese Commissie dat vandaag een plan presenteerde om het Europese toerisme weer op gang te brengen en daarin onder meer liet weten dat consumenten recht hebben op geld terug wanneer zij dat willen. De commissie benadrukte ook dat zowel reissector als consument uiteindelijk meer gebaat zijn bij acceptatie van vouchers door de consument.

“De Europese Commissie heeft formeel gelijk en we zijn er zelf ook duidelijk over geweest, ja wat wij doen is in strijd met de wet, maar we kunnen eenvoudigweg niet anders”, zo laat Van der Heijden weten aan het Algemeen Dagblad. De CEO die deze week nog in het nieuws was in verband met de plannen voor coronavrije vakanties in Turkije, liet aan de krant weten dat de touroperator het zich helemaal niet kan permitteren. Ondertussen zijn er door Corendon zo’n 141.000 vouchers uitgegeven met een waarde van € 60 miljoen. Tegenover Trouw liet Van der Heijden weten: “Op de 140.000 klanten van wie de reis is geannuleerd hebben we welgeteld één dagvaarding ontvangen van een reiziger die zijn geld terug wil.”

De ANVR reageerde kritisch op de aanbevelingen van de Europese Commissie, maar is wel positief over het feit dat de EU achter de uitgifte van een voucher staat. De brancheorganisatie juicht het toe dat de Europese Commissie ook een effectieve bescherming wil voor de consument als deze een, tot op heden ongedekte, luchtvaartvoucher ontvangt, maar vindt het jammer dat de door haar uitgegeven SGR-voucher slechts als optie wordt genoemd. Ook de ANVR benadrukt dat het financieel onhaalbaar is om alle consumenten terug te betalen. Tegenover diverse media wordt benadrukt dat wanneer iedereen zijn reissom terugeist, de volledige reisbranche omvalt en 20.000 mensen op straat staan.


Deel dit artikel

19 Reacties

  1. 14 juni 2020 at 14:43

    Bij Corendon moeten ze deze meneer v.d. Heijden gelijk aan de klank zetten met zijn Maria praktijken wij een echtpaar van 85 plus hadden besloten nog 1x let wel 1x met vakantie te gaan maar daar bij Corendon hebben geen je een en hoeven niet naar hun klanten te luisteren ,maar het zal ze zuur te staan komen ,wij hebben meer dan 30x geboekt met deze incapabele maatschappij het zijn gewoon dieven die die allemaal en dan ook alles aan hen laars lappen , en dan de uitspraak van deze waardeloze heer geld terug geven never nooit ze moeten hem gelijk opsluiten en nooit meer loslaten onacceptabele uitspraken gedaan door een ( mens?) .aandeelhouders en eigenaren ontsla deze man het kost Uw bedrijf .want niemand zal na deze periode boeken bij Corendon

  2. SVan Der Zwaag
    18 mei 2020 at 19:40

    Corendon verdomt het je geld terug te geven maar als je niet op tijd betaald dan word je doodgegooid met mails oplichters zijn het en mooi praters hij moet zich schamen geld van de mensen niet terug te betalen
    Schande schande schandelijk

  3. Anna
    15 mei 2020 at 13:48

    Wij kunnen de nieuwe boeking straks gewoon niet meer doen door de economische crisis dan kunnen wij niet meer op vakantie dag dure voucher wie is de verliezer ??

  4. Schipper
    15 mei 2020 at 11:22

    Ik wil ook ons geld graag terug zitten ook in de risico groep en met dit Corona virus is het ook koffiedik kijken wat er volgend jaar is moeten we nog maar afwachten als je de voucher niet zelf kunt gebruiken hij is ook niet overdraagbaar aan onze kinderen dus je kunt er dan naar fluiten weg geld henny en Hanny schipper

  5. annie slangen
    14 mei 2020 at 19:01

    Ik wil mijn geld terug!
    Dit is de eerste en de laatste keer dat ik bij corendon boek!

    • sam
      15 mei 2020 at 06:52

      ik heb voor €4300 vakantie geboekt voor mijn gezin. dat was 6 jaar sparen.
      ik ga niet leven van mijn kinderen op spel zetten.
      met zo genoemde corona vrijvakantie .laat corendon en Rute onze spaargeld delen!

  6. Guy Tax
    14 mei 2020 at 15:01

    Als iedereen zijn geld gaat terug eisen gaat Corendon gewoon failliet en hebben we niks meer ! Ook de vouchers zijn dan waardeloos. Dus denk daar eerst aan vooraleer ge gerechtelijke stappen onderneemt.

    • H.J. van der Weide
      14 mei 2020 at 20:19

      Dat is niet juist. Als Corendon omvalt staat het SGR garant. En een maatschappij die zulke onverantwoordelijke risico’s neemt met zijn klanten mag van mij omvallen. Als ze vanwege een belachelijk en onuitvoerbaar idee bereid zijn mensenlevens op te offeren hebben ze wat mij betreft geen bestaansrecht meer.

    • 16 juni 2020 at 21:08

      Nee Hr.Tax als Corendon failliet gaat liever vandaag dan morgen dan is deze gedekt door de ANVR je slaat de plank mis maar laat hem maar kapot gaan deze vive maatschappij het zijn gewoon boeven laat ze maar kapot gaan liever zij dan wij Hr. Tex en alle ouderen zullen het daar mee eens zijn.

  7. Joke Verhoeven
    14 mei 2020 at 14:01

    Hopen dat corendon het geld terug betaald het is ons geld.
    Iedereen heeft geld problemen.
    Geef ons geld gewoon terug.
    Zo is er geen vertrouwen meer.

  8. H.J. van der Weide
    14 mei 2020 at 13:31

    Wat hebben ze dan gedaan met het (aan)betaalde reisbedrag? Reserveringen van toestellen en resorts betaald? Lijkt me niet want je kunt zo een ander resort boeken en Corendon heeft een eigen vloot. Dus het verdwijnt in andere zakken en speeltjes zoals een 747 in je tuin. Nee hoor, wanbeleid en daar mag de consument niet voor opdraaien.

    • wendy bruijn
      14 mei 2020 at 16:43

      corendon en tui en sunweb kopen op grote schaal kamers is zodat wij als consument al die keus hebben dan doen ze elk jaar opnieuw maar feit blijft dat het onmogelijk is iedereen terug te betalen dan krijgt een groot deel van de mensen hun geld helemaal niet meer terug en komen er nog veel meer mensen (corendon personeel) zo der werk te zitten die weer betaald moeten worden van onze belasting centen

      • H.J. van der Weide
        14 mei 2020 at 20:27

        Dus de gok die zij nemen met aanbetalingen op kamers (ze betalen echt niet de volle mep totdat de hele reissom door de consument betaald is) mogen wij nu betalen. Dat is lekker makkelijk. En de medewerkers van Corendon, zo zijn er no duizende bedrijven te bedenken. Moetenwe die ook allemaal gaan ondersteunen in ruil voor een vaag vod?

  9. wendy bruijn
    14 mei 2020 at 12:59

    ik snap dat je niet wil omvallen maar in ieder geval de mensen die nu in finacieel zwaar weer zitten zoals zzpers en gepensioneerde horen hun geld terug te krijgen die hebben het hard nodig!!

  10. 14 mei 2020 at 11:21

    Jeetje, je kunt toch zelf met je simpele boerenverstand wel nagaan dat uitbetaling niet KAN ipv dat ze niet WILLEN!! Logischer is dat iedereen een “beetje” verliest incasseert dan al het verlies bij 1 organisatie neerlegt. Deze situatie is overmacht en geen onwil of afzetterij van de organisatie!! Nu je geld terug betekent dat de hele reisorganisatie enorm instort en er straks nooit meer een reis te kiezen valt omdat er geen vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties zijn!! De (zorg-) belastingen gaan al omhoog door de extra financiële belasting door Coronavirus en gaan straks nog hoger uitvallen als er duizenden werklozen van de reisbranche en vliegsector bijkomen. Uiteindelijk gaat dat op de lange duur je meer kosten dan deze reis die je niet kunt maken of vergoed krijgt. Hou op met op je strepen te staan en gelijk te willen krijgen en denk na hoe we de schade op lange tijd kunnen beperken. Juist door om elkaar te denken ipv alleen aan je eigen situatie!! Iedereen lijdt nu verliezen! Hou vol, hou moed en incasseer een verlies. Dan redden we het en is er nog een economie na het virus.

    • H.J. van der Weide
      14 mei 2020 at 13:30

      Wat hebben ze dan gedaan met het (aan)betaalde reisbedrag? Reserveringen van toestellen en resorts betaald? Lijkt me niet want je kunt zo een ander resort boeken en Corendon heeft een eigen vloot. Dus het verdwijnt in andere zakken en speeltjes zoals een 747 in je tuin. Nee hoor, wanbeleid en daar mag de consument niet voor opdraaien.

    • Anouk
      14 mei 2020 at 15:27

      Jij hebt makkelijk praten Sandra. We zitten allemaal in deze crisis en er zijn al heel veel mensen hun baan kwijt. Het is dus geen luxe probleem dat ze hun geld terug willen, maar hoogstnoodzakelijk. Om de huur te kunnen betalen, de (inderdaad volgend jaar nog hogere) zorgkosten, of boodschappen te kunnen doen.
      Natuurlijk willen mensen hun geld terug, kom op zeg.

  11. Karel Kloosterman
    14 mei 2020 at 11:03

    Nooit gebeuren.
    Gewoon terug betalen.
    En wat Corendon nu van plan is.
    Eerst in het Corendon hotel.
    Dan Corendon bus naar Schiphol.
    Dan volle veredelde bus naar Turkije.
    Dan Corendon bus naar Corendon hotel.
    En daar 14 dagen zitten.
    En dan het ritueel weer andersom.
    Fijne vakantie.

  12. Anouk
    13 mei 2020 at 21:20

    De reisbranche blijft maar coulance van de klant vragen, maar andersom ho maar. Vooral de klant blijven dwingen om het volledige bedrag te betalen van een vakantie die niet doorgaat en zo de kas blijven spekken.
    Ik boek nooit meer bij corendon, dat is in ieder geval zeker voor mij!

Vorige bericht

Aanbeveling Europese Commissie: accepteren voucher in belang consument en reissector

Volgende bericht

Reactie Mark Rutte op EU: "We kunnen doorgaan met vouchers, ik heb ook een aantal tickets ongebruikt in mijn la liggen"

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.