“Alleen met maximale druk was het misschien gelukt om 1 april 2019 te halen, maar ik vind dat niet verantwoord. Zorgvuldigheid moet het tempo bepalen en niet andersom. Als je alle stappen zorgvuldig wilt doen, dan is 1 april 2019 niet realistisch, maar realistischer om uit te gaan van 2020”, aldus Cora van Nieuwenhuizen (minister van Infrastructuur en Waterstaat) over het uitstellen van de opening van Lelystad Airport. Een 100% garantie van de opening in 2020 kon zij echter niet geven. “Zorgvuldigheid voorop.”

“Ik laat mij niet opjagen en afremmen. Ik zit op deze plek om alle belangen goed af te wegen. Die van Schiphol, de banen die internationale bedrijven met zich meebrengen, die van alle Nederlanders die op vakantie willen of voor het werk willen vliegen, die van Lelystad en de economie van Flevoland en die van de bewoners en natuur onder de aanvliegroutes. Het is duidelijk dat we voor de opening van Lelystad Airport nog enkele belangrijke stappen moeten nemen, waaronder het advies van de onafhankelijke commissie over de MER en de Europese goedkeuring van het selectiviteitsbeleid dat het uitplaatsen van vakantievluchten naar Lelystad moet regelen.”

Van Nieuwenhuizen liet weten extra maatregelen te nemen, zodat klip en klaar is hoeveel er in de toekomst vanaf Lelystad Airport mag worden gevlogen. Voor de korte termijn, tot de herindeling van het Nederlandse luchtruim in 2023, wordt vastgelegd dat er niet meer dan 10.000 starts en landingen per jaar zijn. “Voor de lange termijn wordt vastgelegd dat er niet meer dan 45.000 vliegbewegingen per jaar zullen zijn én die komen er alleen als de nieuwe vliegroutes hoger liggen. Dat is een harde voorwaarde bij de herindeling van het luchtruim.”

“Het gaat om onze mainport Schiphol die belangrijk is voor onze positie in de wereld en onze welvaart om ervoor te kunnen zorgen dat er een overlap mogelijkheid is. Schiphol zit al aan de grens van de 500.000 vliegbewegingen zijn op een haar na gehaald. We nemen met z’n allen steeds vaker het vliegtuig, zowel privé als voor het werk, dus de behoefte voor vliegen blijft alleen maar groeien. Lelystad Airport is bedoeld om vluchten over te nemen, zodat Schiphol zich kan richten op de zakelijke en intercontinentale vluchten waar we met z’n allen zoveel behoefte aan hebben en waar we zoveel profijt van hebben. Voor Schiphol is Lelystad Airport er liever gisteren dan vandaag en zeker liever vandaag dan morgen.”