SASScandinavian Airlines (SAS) gaat vanaf juni dit jaar haar service concept op Europese vluchten radicaal veranderen. De passagier krijgt vanaf dan de keuze tussen het basisproduct SAS Go en het uitgebreidere SAS Plus. SAS heeft bekend gemaakt dat hiermee het klassieke business class product op de korte termijn komt te vervallen.

De maatregel is een gevolg van een omvangrijke reorganisatie onder de naam 4Excellence Next Generation (4XNG), die SAS in november lanceerde. Het doel hiervan is om de Scandinavische airline weer winstgevend te maken. Daarnaast wil de luchtvaartmaatschappij ook beter concurreren met low cost carriers, zoals Norwegian, Easyjet en Ryanair. In juni introduceert SAS het nieuwe, vereenvoudigde cateringconcept aan boord.

Wie volgens het SAS Plus concept vliegt, mag twee bagagestukken inchecken en gebruik maken van de zogenoemde ‘fast lanes’. Daarnaast biedt het op zakenreizigers gerichte SAS Plus concept haar passagiers toegang tot de business lounge en ‘gratis’ eten en drinken aan boord. Leden van het loyaliteitsprogramma EuroBonus ontvangen de dubbele hoeveelheid punten.

SAS Go passagiers kunnen gratis hun koffer inchecken en ontvangen aan boord een kop koffie of thee. Daarnaast kunnen zij gratis gebruik maken van diensten als mobile check-in.