BlogsDylan CinjeeNieuws

Verbaasd

Van alle emoties is het verbazing wat de afgelopen weken, misschien wel maanden, overheerst. Niet de angst of de reisbranche straks nog wel bestaat. Niet de woede over de manier waarop sommige consumenten met reisprofessionals communiceren. Niet het verdriet over bedrijven en collega’s die noodgedwongen moeten stoppen en al helemaal niet de lichte vreugde over het langzaam opstarten van de boekingen. Nee, ik ben vooral verbaasd.

Verbaasd over het feit dat de overheid zwart op wit financiële steun heeft beloofd aan de reissector en tot op de dag van vandaag deze uitspraken niet nakomt. Een sector die als eerste is getroffen en als laatste weer volledig, in hoeverre dat nog mogelijk is, zal gaan draaien. Een sector waar, als we Frank Oostdam (voorzitter/directeur ANVR) moeten geloven, een derde van de bedrijven na de zomer failliet gaat.

Het IQ spat er trouwens op Facebook ook altijd heerlijk van af en zit ik vol verbazing te kijken naar de reacties onder de nieuwsberichten. Mensen die klagen dat de Nederlandse stranden overvol zijn. Dat het filevaren is in Giethoorn en dat je tijdens een dagje Efteling over de koppen kan lopen. Diezelfde mensen schreeuwden nog enkele weken geleden moord en brand dat we massaal vakantie in eigen land moesten gaan vieren. En zeg nou zelf waarom zou je naar het buitenland gaan, waar er strikter met de regels wordt omgegaan, als je ook hutjemutje in een overvolle bus naar Zandvoort kan gaat zitten. Nee, doe mij maar een vliegticket naar de zonnige oorden, waar op dit moment genoeg ruimte is op de stranden en in de hotels.

Uiteraard snap ik dat het ook voor de consument onzekere tijden zijn en zeg nou zelf die wisselende reisadviezen werken ook niet mee. Het is onmogelijk uit te leggen aan klanten die van een heerlijke vakantie aan het genieten zijn in Kroatië, dat ze terug moeten naar Nederland. “En mijn Duitse buurman? Nee die mag gewoon blijven zitten. Oh en je moet ook nog even twee weken in quarantaine als je thuiskomt.” En ja meneer Rutte, deze klanten worden gewoon teruggehaald uit Kroatië als ze een pakketreis hebben geboekt. Want na jouw uitspraken speelde mijn overheersende emotie weer op. Net als bij de rest van de branche. Volgende keer liever niet dit soort uitspraken meer doen.

Want ook de dagen na die uitspraak heb ik weer vol verbazing gekeken naar wat er allemaal gebeurde. Ik weet trouwens niet wat erger is. De premier die deze uitspraken doet. De consument die klaarblijkelijk niet op de hoogte is wat de voorwaarden zijn van een pakketreis of reisorganisaties die ook nog eens daadwerkelijk gaan adverteren met een ‘terughaal’-garantie. Dan kan je net zo goed als bakker gaan adverteren met een ‘ons brood is gebakken’-garantie. Of als café met ‘u kunt hier ook wat drinken’- garantie. Maar goed dat ze het niet ‘thuisbreng’-garantie hebben genoemd, want voor je het weet moet je de klanten nog voor hun deur afzetten ook. Misschien blijkt maar weer dat de klant toch niet zo goed op de hoogte is van de reisbranche en moeten we dit maar zien als slimme marketing.

Maar verbazing kan ook mooie kanten hebben. Hoe bedrijven creatief hun aanbod uitbreiden en van een nood een deugd maken. Verbazing over hoe jij als reisprofessional je door deze crisis slaat zonder ook maar iets van een inkomen. Hoe jij je passie weet te behouden, ook al zit je er helemaal doorheen. Hoe jij jouw spaargeld ziet verdampen, maar klantgerichtheid op de eerste plaats blijft zetten. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben. Nu zal ik vast niet de enige zijn met deze emotie de afgelopen maanden en ben heel erg benieuwd waar jij je de afgelopen maanden over hebt verbaasd?

Dylan Cinjee
dylan@travelpro.nl

© 2020, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

2 Reacties

  1. Hajé van der Weide
    11 augustus 2020 at 19:00 — Beantwoorden

    A3, ik denk dat we het helemaal eens zijn. 1 reactie op je noot aan mij “Waarom hebben we consulaten en Ambassades? Dat zijn vertegenwoordigers van Nederland waar landgenoten terecht kunnen als ze onverwacht om welke reden dan ook in problemen komen. Reizen tijdens code geel (nog steeds geen groen) is een risico wat men zelf bewust neemt. Dat de overheid dan van te voren al aangeeft dat zijn niet repatriëert lijkt me logisch. Middels reisadvies waarschuwen ze voor een risico en als mensen dat willen nemen is dat hun eigen verantwoordelijkheid en niet die van de overheid. Die hebben gewaarschuwd, toch? En ja, ik ben het met je eens dat de ‘kleinere’ ondernemer meer bijstand zou moeten krijgen dan de grote maatschappijen die je in je laatste zin noemt. Helaas zijn veel van juliie afhankelijk waar het vliegvakanties betreft van diezelfde airlines. Hoewel dat, maar dat is nieuws van vandaag met Transavia nog maar de vraag is na hun beslissing op het meest denkbare verkeerde moment om een eigen pakketreizenmaatschappij te worden waarbij ze veel van jullie zonder bericht laten vallen. Net als je denkt dat het niet gekker kan……..

  2. A3 van Rooij
    10 augustus 2020 at 10:54 — Beantwoorden

    Tussen de regels door lees ik bij Haje nogal wat frustratie. Maar hé, frustraties heb ik zelf ook. Als ‘ingezetene’ van de reisbranche ben ik het grotendeels nog met hem eens ook. Zeker waar het gaat om zijn commentaar t/m …KLM’. Dat is gewoon allemaal feitelijk waar!

    Maar dan…..waar de overheid de taak heeft om voor zijn onderdanen op te komen (waarom hebben we anders überhaupt ambassades en consulaten HJ?) wijzen ze dat in dit geval bij voorbaat al af. Dat is Rutte’s ‘wij repatriëren niet’. Gezien de omstandigheden wellicht nog wel te billijken.

    Kwalijker en zelfs ronduit schandalig is echter de opstelling van de groot-geld-verdienende-multinationals in de verzekeringsbranche; tijdens de wedstrijd passen zij de regels aan in hun voordeel en stellen; ‘wij keren niet uit’. Belachelijk!

    De reiswereld wordt geacht uit – echt minimale – marges zowel de overheids- als de verzekeringstaak over te nemen. Dat is natuurlijk van de gekke en bewijst de enorm slechte lobby (als die er al is) van deze branche in Den Haag en Brussel.

    Feit blijft m.i. echter wel dat het nu zowel financieel als maatschappelijk eigenlijk onverantwoord is om mensen met het vliegtuig op vakantie te sturen. Dus…..

    Dan de staatssteun. Heb ik boven al beargumenteerd dat de lobby volledig gefaald heeft – het feit dat reisorganisaties altijd verantwoordelijk zijn bewijst dat -, het gebrek aan staatssteun bewijst dit andermaal. Waar branches die aanzienlijk omzetverlies hebben gehad van wel 30-50% (bijv. de sierteelt) en die gelijk met de hand open stonden die nog gevuld werd ook, daar is de reisbranche met omzetdervingen van 80-120% (idd HJ, negatieve omzet!) maar met 100-120% extra werk, gewoon als snotneus in de hoek gezet. En dat is niet terecht. ‘Wij’ zouden steun moeten krijgen.

    En met ‘wij’ bedoel ik dan alle ‘clubs’, zzp-ers of >1000 werknemers, die zich tot nu toe keurig aan de regels en de geest van de wet hebben gehouden en netjes iedereen hebben terugbetaald. Om misverstanden te voorkomen: onder ‘wij’ reken ik zeker niet Transavia, KLM, Tuifly, TUI en Corendon!

    Dat de KLM dus al wel volop steun heeft gehad is in- en in triest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

"Negatief reisadvies Turkije heeft uiteraard een forse financiële impact"

Volgende bericht

Reisadvies Aruba gewijzigd naar oranje

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.