Arjen Helle, directeur van Target Travel Marketing, spreekt zijn verbazing uit over het eerdere bericht van Skyscanner. Die lieten weten dat er “aanzienlijk minder toeristen naar Amerika en Thailand zijn gereisd afgelopen zomer”. Volgens Helle hebben Nederlanders in het tweede kwartaal van dit jaar juist een derde meer uitgegeven dan in dezelfde periode vorig jaar. Het CBS verklaart deze enorme stijging door de toename van het aantal reizigers en een gemiddeld langer verblijf van de Nederlander in de VS. In totaal trokken ruim 147.000 Nederlanders naar Amerika het afgelopen kwartaal. 30.000 meer dan in het tweede kwartaal van 2014.

Hans Tattersall van Visit USA sluit zich aan bij de verbazing van Helle. Volgens hem is het niet te bevatten dat een organisatie als Skyscanner dit soort conclusies durft te trekken en is hun conclusie gebaseerd op het aantal ‘doorkliks’ naar de boekingswebsites. “Het aantal boekingen naar Amerika zit weer in de lift en dit is een beeld dat (dus) ook door het CBS wordt bevestigd”.

Target Travel Marketing verwacht dat het bezoekersaantal van 600.000 dit jaar overtroffen gaat worden. De toenemende interesse van de Nederlander, die gemiddeld zo’n 18 dagen in de USA doorbrengt is ook niet onopgemerkt gebleven bij de Amerikaanse aanbieders van toeristische producten weet Target Travel Marketing. Naar verwachting zal de Benelux in 2017 “the next 1 million market” zijn. Dit jaar zullen er zo’n 940.000 reizigers uit de Benelux Amerika bezoeken.