Steeds meer reizigers verzekeren zich tegen de gevolgen van een faillissement van een luchtvaartmaatschappij. Dat zeggen vliegticketsverkopers tegen het NOS. Met deze extra verzekering moet het bedrag van het vliegticket worden uitgekeerd.

Volgens Travix zijn er een stuk meer aanvragen sinds de berichtgeving over de faillissementen van onder meer airberlin. Het bedrijf ziet sinds twee weken een stijging van 20% in de verkoop ervan. Ook WTC ziet een stijging in de verkoop van deze verzekering en ontving het bedrijf er meer vragen over.

De Consumentenbond gelooft niet in een vliegticketverzekering, volgens de bond is het een product waar je vaak betaalt voor iets wat je nooit gaat gebruiken. De Europese Commissie lijkt deze mening te delen. Volgens hen is de kans namelijk klein dat een verzekeraar het bedrag van een vliegticket moet uitkeren,  omdat er, zo blijkt uit onderzoek, ongeveer één op de 1400 reizigers met een los ticket te maken krijgt met een failliete vliegmaatschappij. Ondanks dat, zegt de Consumentenbond dat het hebben van een extra verzekering tegen een faillissement van een luchtvaartmaatschappij wel handig is als er met onbekende, kleine maatschappijen wordt gevlogen. Verder ziet de Consumentenbond ook een verantwoordelijkheid voor de consument wat betreft vliegmaatschappijen uitkiezen. “Je moet echt even je huiswerk doen als je met een budgetcarrier naar de andere kant van de wereld vliegt.”