Nu het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam definitief heeft besloten de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) te verplaatsen, riep dit weerstand op uit de cruisesector. Zo liet CLIA weten zich er niet bij neer te leggen en noemt Frank Oostdam (voorzitter ANVR) de ophanden zijnde verplaatsing belachelijk. Maar er komt ook positief geluid uit de branche.

Freek Sikkema (De Reis Expert) zegt tegen TravelPro: “Ik vind het opvallend dat iedereen zo eensgezind tegen deze verplaatsing is. Je zou verder moeten kijken, wat zijn de plannen? Wat zijn de alternatieve locaties en wat zijn de redenen om eventueel hiervoor te kiezen? Er zou wat meer in oplossingen moeten worden gedacht dan in problemen. Natuurlijk is er een probleem, voor de stad Amsterdam. Zij kunnen de toeristenstromen niet meer aan. De cruisesector wil graag groeien, door onder meer Rotterdam en Amsterdam te promoten als unieke markt. Maar dan moet je ook kijken naar de toeristenstromen.”

Zaanstad
Sikkema benadrukt de wijsheid niet in pacht te hebben, maar weet ook dat Zaanstad interesse heeft om een cruiseterminal te huisvesten. “In deze locatie zie ik zeker een voordeel voor de logistiek. Misschien gaat wel meer dan helft van de cruisepassagiers met een bus naar Edam, Volendam, Marken en Zaanse schans. Toeristische plekken die stuk voor stuk aan de andere kant van het Noordzeekanaal liggen. Als je de passagiers daar kan opvangen, zodat ze niet met bussen naar de binnenstad van Amsterdam moeten, scheelt dat enorm. Een een locatie in een haven moet zeker niet de bedoeling zijn.”

“Valt mij tegen”
“Ik ben op St. Maarten geweest en daar kunnen we nog iets van leren. Je hebt daar een Habour Village met winkels en horeca, waar mensen zich kunnen vermaken. Er ligt daar ook een watertaxi die de gasten rechtstreeks naar het toeristische strand brengt. Zoiets kunnen we in Nederland ook initiëren; breng cruisepassagiers vanaf een watertaxi naar het centrum van de stad, er kan bijvoorbeeld worden aangemeerd aan de huidige PTA. Hierdoor wordt de toeristenstroom gereguleerd. Nogmaals ik heb de wijsheid niet in pacht, maar er vol tegenin gaan en er fel tegen te zijn, zonder in eventuele oplossingen te denken, valt mij tegen.”

Watertaxi op St. Maarten

De PTA wordt verplaatst om een brug te bouwen tussen het Java-eiland en Amsterdam-Noord. Maar ook omdat de stad het aantal cruisepassagiers niet zou aankunnen en de infrastructuur van de binnenstad ongeschikt zou zijn voor de vele bussen die volgens Kasja Ollongren (wethouder Economische Zaken) nodig zijn om de passagiers van de terminal naar de grachtengordel te vervoeren.