Honderden reizigers liepen vertraging op, moesten vakantieplannen omgooien of zelfs cancelen door een defect aan het systeem van Aircraft Fuel Supply dat brandstoftoevoer naar vliegtuigen regelt, maar recht op een compensatie voor tijdverlies hebben ze niet. Wel voor de extra gemaakte kosten.

Normaal gesproken hebben reizigers recht op een vergoeding wanneer een vlucht langdurig is vertraagd, maar aan de storing op Schiphol kunnen luchtvaartmaatschappijen niets doen. Wel hebben reizigers recht op teruggave van de extra kosten die hierdoor worden gemaakt wanneer er niets wordt aangeboden door de luchtvaartmaatschappij.

“Vanaf twee uur vluchtvertraging heb je recht op verzorging in de vorm van eten en drinken en zelfs een hotelovernachting als dat nodig is. Krijg je niets aangeboden vanuit de luchtvaartmaatschappij? Dan mag zelf eten en drinken halen of een hotelovernachting boeken en de kosten hiervan declareren bij de luchtvaartmaatschappij”, zo laat onder meer Miss Casey (onderdeel van EUclaim) weten. Binnen Europa liggen de rechten van vliegtuigpassagier vast in Verordening 261/2004 en buiten Europa in het verdrag van Montreal.

KLM laat op haar website weten dat reizigers recht hebben op volledige refund van het ticket wanneer zij aan de volgende voorwaarden voldoen: reizen tussen woensdag 24 juli 2019 en donderdag 25 juli 2019 naar, van of via bovenstaande locatie(s) reist, van of via bovenstaande locatie(s) – lees ‘Amsterdam’ en wanneer de vlucht is geannuleerd door KLM, Air France en/of Delta Air Lines of meer dan drie uur is vertraagd en je niet hebt gereisd. Lees op de KLM-website hoe je een refund kan aanvragen. Lees hier meer over de mogelijkheden die Transavia biedt.