Nieuws

Vliegpassagiers deze zomer recht op ruim 40 miljoen

Wegens vertraagde en geannuleerde vluchten op Schiphol deze zomer maken in totaal 110.899reizigers samen aanspraak op een vergoeding ter hoogte van 39,3 miljoen euro. Dat concludeert AirHelp op basis van vluchtdata van 1 juni 2017 tot en met 31 augustus 2017.

Vorig jaar maakten in totaal 92.969 Schiphol-passagiers aanspraak op een som van 34,4 miljoen euro. Het gemiddelde compensatiebedrag daalde van 370 naar 355 euro per persoon. “Op grond van de verordening wordt de vergoeding vastgesteld op basis van onder andere de mate van benadeling en de lengte van de vlucht”, aldus Juliana Serwinski, countrymanager Benelux bij AirHelp. “Hoe langer de vlucht, des te hoger de compensatie”, legt Serwinski uit. Het bedrag kan oplopen tot wel 600 euro.

Meer Eindhoven-reizigers recht op meer vergoeding
Wegens verstoorde vluchten op Eindhoven Airport deze zomer maken 2.015 passagiers aanspraak op
een som van 626.875 euro. Het gemiddelde compensatiebedrag bedraagt 311 euro per persoon.
Vorig jaar waren hadden 1.634 passagiers recht op totaal 462.950 euro; wat neerkomt op een
gemiddelde vergoeding van 283 euro per persoon.

Minder reizigers recht op vergoeding op Rotterdam Airport
Totaal 512 passagiers van Rotterdam Airport hebben recht op een som van 140.825 euro. Het
gemiddelde compensatiebedrag komt daarmee uit op 275 euro per persoon, een stijging van 24 euro
per persoon. Vorige zomer hadden 1.029 passagiers recht op totaal 258.750 euro. “In Rotterdam
worden veelal korte vluchten uitgevoerd, waardoor het compensatiebedrag dit jaar lager ligt dan
voor passagiers van Schiphol en Eindhoven Airport”, licht Serwinski toe.

Op slechtste zomerdag 1,2 miljoen euro compensatie
Op 16 juni 2017 werden op Schiphol de meeste passagiers gedupeerd. Door 22 verstoorde vluchten
maken 3.400 passagiers aanspraak op een som van 1,2 miljoen euro aan compensatie. Vorig jaar
zomer kampten 2.861 passagiers op 22 juli 2016 met een verstoorde vlucht en maakten hierdoor
samen aanspraak op 1,5 miljoen euro. “Het betrof het hier langere vertragingen en langere
vluchten”, aldus Serwinski. “Dan valt de compensatie relatief hoger uit.”

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vorige bericht

Noodkreet St. Maarten: alle denkbare hulp is nodig

Volgende bericht

Riksja Travel herhaalt haar succesvolle Riksja Reisevent

Auteur

Sharon Evers

Sharon Evers

"De reisbranche is een interessante branche die nooit stilstaat. En dat is precies waar ik van houd. Ik houd van beweging en ben er graag als de kippen bij als er ontwikkelingen voordoen die ik in elke journalistieke vorm met jullie ga delen."