Of Covid-19 nu wel of niet op z’n einde loopt, een ding lijkt glashelder: in de voorbije crisisperiode heeft de overheid de reisbranche, op wat logische afstemming na, niet al te serieus genomen.

Hardop is het natuurlijk nooit gezegd, maar als veel meer dan ijverige ticketverkopers, tijdelijk gekooide winstwolven die weer zouden losgaan zodra het was toegestaan, zijn we niet gezien. Met andere woorden, het belang van de overheid (controle) ging de andere kant uit dan die van de reisbranche (‘gooi open!’), en mijn bescheiden voorstel is nu om deze tegenstelling bij een volgende pandemie niet opnieuw te laten ontstaan.

Of we het nu leuk vinden of niet: ook de reisbranche moet mijns inziens vaker in termen van ‘regulering’ en ‘beheersing’ gaan denken, zodat we bij een volgende calamiteit niet weer tegenover de overheid staan, maar natuurlijke partners zijn. Als we het eens zijn dat er meer samenwerking tussen overheid en reisbranche moet komen en er meer naar elkaar geluisterd dient te worden, helpt het sowieso niet wanneer sommige reisorganisaties vanaf de eerste ‘upswing’ gaan roepen dat het alweer ‘fantastisch!’ gaat, en het een kwestie van tijd is voor alle gemiste omzet weer is ingehaald. Wat moet een minister of beleidsambtenaar denken van ondernemers die kennelijk zo gefocust zijn op het Oude Normaal? En ongevoelig lijken voor de schaduwzijden van hun eigen business inzake klimaat en virustransport?

Ik pleit er juist voor niet in dat Oude Normaal te blijven hangen. Behalve dat er dan een grotere kans ontstaat vruchtbaar samen te werken met de overheid in Nederland en elders, word ik, samen met mijn mede-reisondernemers, liever onderdeel van de oplossing dan dat we onderdeel van het probleem blijven. Wie nú nog inzet op het bieden van dumpprijzen en de maximering van het aantal te verkopen vliegreizen is niet alleen een plaag voor de planeet, maar ook, in mijn ogen, een vlek op het blazoen van de reisbranche.

Er is nog een andere reden om het ‘fantastisch!’-roepen even uit te stellen. Want hoeveel reisorganisaties hebben hun businessmodel al toekomstbestendig gemaakt? Wie heeft de stoute schoenen aangetrokken en reeds een model ontworpen dat een nieuwe pandemie kan doorstaan? Ik zie het nog weinig gebeuren. De stoute schoenen lijken op of niet erg in trek. Veel populairder is de opvatting om – nu het weer kan – snel geld te maken en pas na nieuwe winsten eens te gaan nadenken over ‘wat nu?’.

Conclusie: door een visie op de toekomst te ontwikkelen en even te wachten met roepen dat het ‘fantastisch!’ gaat, zal het straks des te langer weer fantastisch gaan met de reisbranche.

Lees je Travelpro liever in print? Klik dan hier!