Gerrit Hiemstra hoeft maar een windje te laten of er worden tientallen vluchten vanaf Schiphol geannuleerd. Daarnaast las ik deze week een interessant nieuwtje, namelijk dat steden steeds verder uit elkaar komen te liggen (???!!!!).

We vliegen met de ultramoderne vliegtuigen van vandaag de dag blijkbaar langer over dezelfde afstand, dan dat men er in de jaren zestig over vloog. Een vlucht van New York naar Los Angeles werd in de jaren zestig blijkbaar afgelegd in vijf uur en neemt vandaag de dag meer dan zes uur in beslag(?!). Ook lijken New York en Washington DC. opeens verder uit elkaar te liggen. Drie kwartier in de jaren zestig, vandaag is er zeker 75 minuten voor nodig.

De luchtvaartsector is Hiemstra en de zijnen waarschijnlijk maar wat dankbaar met de mogelijkheid om de weersomstandigheden tot op de detail te voorspellen. Wordt er menigmaal keihard gelachen om bijvoorbeeld de ‘code oranje’ die wordt voorspelt, wanneer je in een vliegtuig zit waar de wind tegenaan slaat, dan lach je wel minder hard. Toch wekt de hoeveelheid annuleringen door ‘storm’ behoorlijk wat ergernis op bij zowel reisprofessionals als reizigers.

De reden lijkt logisch. Bij een vlucht die lang vertraagd of geannuleerd is door slechte weersomstandigheden heb je namelijk geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Slecht weer wordt gezien als een buitengewone omstandigheid, want de luchtvaartmaatschappij kan namelijk geen invloed uitoefenen op de situatie. Ergens snap ik de luchtvaartmaatschappijen ook wel. Je neemt liever het zekere voor het onzekere.

Voor het zomaar ‘opvullen’ van de vluchttijd heb ik iets minder sympathie. Het is natuurlijk makkelijk voor een airline om te zien welke routes slecht presteren op het gebied van punctualiteit en hier de vluchttijd te verhogen, mensen voor de gek houden eigenlijk. En ondanks het ‘opvullen’ van de vluchttijd komt nog steeds meer dan 30% van alle vluchten wereldwijd te laat aan.

Ik vraag mij af in hoeverre de moderne regelgeving waardoor consumenten recht hebben op een vergoeding bij vertragingen ten goede komen aan het plezier van reizen en reizen verkopen. Aan de ene kant goed, zodat luchtvaartmaatschappijen er niet met de pet naar kunnen gooien, maar aan de andere kant zorgt het voor mateloos irritante situaties waarbij reizigers om het minste of geringste al om een vergoeding vragen. Groot respect wat dat betreft voor de medewerkers van luchtvaartmaatschappijen en andere reisprofessionals die direct of indirect te maken krijgen met vluchtvertragingen, want dan moet je vandaag de dag volgens mij sterk in je schoenen staan. Waarschijnlijk een stuk sterker dan in de jaren zestig…

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl