En alweer gaat er een branchevreemde partij in reizen. Nu is het, wederom, de HEMA (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij) die na de mislukking in 2007 toch weer reizen gaat verkopen. Dit gaat gebeuren op een last-minute site. Het wordt nu langzamerhand te gek. Ik begrijp wel dat ook zij graag een graantje mee willen pikken uit de grote bak, maar waar andere marktpartijen veel investeren om de markt te bedienen, lijkt iets verdienen een stuk makkelijker dan dat het is.

En wat te denken van de partners. Wie gaat de content leveren? Een rondje bellen met de grote touroperators leert ons dat zij het niet zijn. De teneur daar is eigenlijk andersom, waarom nieuwe kanalen aanboren, terwijl men zelf veel investeert in multi channeling en eerder af wil van affiliates dan er nog meer bij. Als er nu werkelijk zoveel geld mee te verdienen was dan begreep ik het nog, maar met de superdunne marges die de reiswereld kenmerkt is er volgens mij veel meer te verdienen aan een halve rookworst.

Maar eigenlijk is het nog niet creatief genoeg. Wat te denken dat als er winterbanden onder de auto moeten je direct even je wintersport kan boeken bij Kwik-Fit. Een weekendje stappen op Ibiza moet je natuurlijk boeken bij de kapper, onder het knippen vertelt hij honderduit over welke clubs je moet bezoeken. En de homoseksuele kapper boekt natuurlijk online bij Arke4Men. De tandarts wordt gesponsord door een verkeersbureau. Hij vertoont gewoon mooie bestemmingsfilmpjes, terwijl de ‘patiënt’ in de stoel ligt. Als je klaar bent even spoelen en boeken. Uiteraard boek je Italië bij Ristorante-Pizzeria Fusto d’Oroin Utrecht, want Giovanni weet echt alles over Toscane. De last minute Turkije boek je bij Shoarma Babylon, de beste tent in Purmerend. Kortom ik wens ze allemaal veel succes.

Fijne herfst.
Tom van Apeldoorn

Reageren?
t.van.apeldoorn@reisburoactueel.nl