Genieten reisprofessionals wel genoeg van de successen die zij behalen of is daar te weinig tijd voor? Een feestje wanneer de omzetten flink zijn verbeterd ten opzichte van vorig jaar, een schouderklopje, het kan het werk zoveel leuker maken.

Voetbaltrainers, presidenten en televisiepersoonlijkheden, ze genieten er allemaal van wanneer ze resultaten behalen. Uitgebreid in de media de hero zijn. En waarom ook niet, profiteren van de momenten waarop het goed gaat.

Ik vind dat je als reisprofessional ook moet kunnen genieten van de successen die worden behaald, want wanneer het goed gaat dan is dat toch ook reden om dat te vieren?

Er zijn genoeg managers in de branche die het hebben meegemaakt. Bij het ene bedrijf successen van hier tot Tokyo, maar bij de start van een ander bedrijf vallen de resultaten lelijk tegen.

Maar wie is er verantwoordelijk voor de resultaten? In het voetbal is het vaak de trainer die het loodje moet leggen, terwijl de supporters vaak vragen om het vertrek van het bestuur. Hoelang moet je als manager de kans krijgen om jezelf te bewijzen?

En hoe zit dat bij bestemmingen? Het ene moment wordt een bestemming omarmt door de reisprofessional en de Nederlandse vakantieganger, het andere moment is er geen hond meer die er aan denkt om de bestemming te verkopen of te bezoeken. Aan wie de taak om bestemmingen een boost te geven?

In mijn ogen zijn er op dit moment teveel bestemmingen die onterecht door negatieve aandacht worden vergeten, of zonder dat men het zelf doorheeft op een zwarte lijst staan. Waarom scoort Turkije toch zo slecht? Waarom zou je daar niet meer naar de stranden willen? Dat heb ik mijzelf hardop afgevraagd, terwijl ik mijn voeten om zeep hielp op de ITB in Berlijn.

Dit weekend kreeg ik een tip mee die ik graag zou willen delen. Of het nu om bestemmingen gaat of om iedereen die werkt in de reisbranche. Begin iedere dag op zero en stel jezelf als doel de dag te eindigen als hero. Ga je een bestemming verkopen ja of nee? Iedere dag weer.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl