“Ik viel even van mijn stoel bij het artikel ‘Voor specialistische ZRA’s ziet het er somber uit‘. Ja, we kunnen in alle eerlijkheid zeggen dat deze unieke situatie en bizarre tijd een uitdaging zijn voor de gehele reisbranche en ja, inderdaad ook voor de cruisebranche! Maar niet alleen voor zra’s/zro’s met een specialisme”, dat laat Clara Gruben (Clara’s Choice, aangesloten bij United Travel) weten aan TravelPro.

Hieronder de reactie zoals TravelPro deze heeft ontvangen van Gruben.

Het gaat mij om de volgende tekst: “Voor specialistische zra’s ziet het er somber uit. Je zal maar specialist zijn. Hoe moet dat gaan? Kijk naar zra’s die zich bijvoorbeeld specialiseren in cruises. Wat daar nu gebeurt, is ook een signaal voor de cruisewereld” …. ”Het is een ramp.”

PARDON?
Ja, we kunnen in alle eerlijkheid zeggen dat deze unieke situatie en bizarre tijd een uitdaging zijn voor de gehele reisbranche en ja, inderdaad ook voor de cruisebranche! Maar niet alleen voor zra’s/zro’s met een specialisme. Er wordt (zoals wel eens eerder) het uiterste van ons verwacht en ik ben trots op onze (nog altijd) mooie branche. Er is veel saamhorigheid en veel collegialiteit, iedereen helpt elkaar. Waarom een bepaalde groep (de specialistische zra’s) ‘even lekker onderuit halen’ met een niet-gefundeerde uitspraak?

Dat iemand (‘een anonieme ondernemer’) deze mening heeft, dat is een goed recht. Maar als je deze uitspraak durft te doen, durf dan ook je naam te vermelden! Want op deze manier lees ik een soort leedvermaak en/of de wens dat de zra’s/zro’s het meeste lijden onder de huidige situatie.

Bloemen bezorgen bekijk de boeketten in 360

Ik ben namelijk overtuigd van het tegendeel:
– zra’s/zro’s hebben lage kantoorkosten en zijn bijzonder creatief
– veel zro’s zijn ‘rotten’ in het vak, hebben al meer calamiteiten meegemaakt (9/11, SARS, IJslandse aswolk etc.) en zijn ervaren en assertief
– de boekingen blijven boven de markt hangen en zro’s kunnen rekenen op trouw en support van hun vaste klanten zodra er weer geboekt kan worden
– zro’s werken keihard en zetten zich in, ook buiten kantoortijden en met een snelle responstijd naar toekomstige klanten

Kortom: zro’s pakken straks ook de hernieuwde omzet door service, informatie en inzet.

Clara Gruben
Clara’s Choice (aangesloten bij United Travel, label van The Travel Club)