Nieuws

Zwanenburgbaan Schiphol zes weken buiten gebruik

Deel dit artikel

Schiphol voert tussen zondagochtend 10 maart en zondagavond 21 april geplande onderhoudswerkzaamheden uit bij de Zwanenburgbaan. Tijdens deze werkzaamheden is de Zwanenburgbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer en volgen de vliegtuigen andere routes van en naar Schiphol. Om deze periode niet langer dan strikt noodzakelijk te laten duren, voert Schiphol gelijktijdig verschillende werkzaamheden aan baan, rijbanen, markering en verlichting uit.

Door de buitengebruikstelling van de Zwanenburgbaan zal het vliegverkeer tijdens de werkzaamheden, afhankelijk van de weersomstandigheden, vaker de vliegroutes van de Buitenveldertbaan gebruiken. In zeer uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat vliegtuigen in de nachtelijke uren de Aalsmeerbaan gebruiken. Met de gemeente Aalsmeer en bewonersverenigingen heeft Schiphol afgesproken dat de Aalsmeerbaan alleen wordt ingezet als de Kaagbaan niet inzetbaar is vanwege weersomstandigheden. Naar verwachting komt dit niet meer dan één tot twee keer voor. Voor het afwijkend baangebruik heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een ontheffing verleend.

Na afloop van het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan zijn er op tien nachten in de periode van 21 april tot en met 9 mei veegwerkzaamheden gepland. Het effect van deze werkzaamheden op het baangebruik is naar verwachting minimaal aangezien de Zwanenburgbaan niet frequent gebruikt wordt in de nacht.

Werkzaamheden
Tijdens het groot onderhoud aan de Zwanenburgbaan vernieuwt Schiphol het asfalt, markeringen, verlichting en bekabeling. Waar mogelijk wordt baanverlichting vervangen door duurzame LED-verlichting. Schiphol voert de werkzaamheden uit in samenwerking met Heijmans. Zo’n 200 medewerkers werken in verschillende ploegen 24 uur per dag om te zorgen dat de Zwanenburgbaan niet langer dan strikt noodzakelijk buiten gebruik is.

Bewoners met vragen
Het geplande onderhoud voor 2019 is begin dit jaar aangekondigd op de website van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Omwonenden die gevolgen ondervinden van afwijkend baangebruik en tijdelijke andere vliegroutes tijdens de onderhoudswerkzaamheden ontvangen een brief van Schiphol. Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. Dat is het informatie- en klachtencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan via telefoonnummer 020-6015555 of het raadplegen van de website. BAS stuurt ook een mail met informatie over de werkzaamheden aan alle bewoners die eerder hebben laten op de hoogte te willen blijven. Onder invloed van het weer en operationele verstoringen kan de planning veranderen.


Deel dit artikel
Vorige bericht

Korean Air viert 50-jarig bestaan

Volgende bericht

ANVR daagt ‘young professionals’ uit om mee te denken

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.