Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Remspoor Eurostar

Euforie alom tijdens de aankomst op Amsterdam CS van de eerste officiële rit Eurostar-trein. Waar de trein die vertrok vanuit London St Pancras International op tijd arriveerde, hebben de beloofde € 40-tickets een flinke vertraging opgelopen.

En wie op het perron van Amsterdam CS staat te wachten op de € 40-tickets kan voorlopig nog even blijven staan. Eerst werd de aangekondigde ticketverkoop uitgesteld van dinsdag naar vandaag en nu blijkt ook nog eens dat vanaf prijzen vanuit Nederland helemaal geen € 40 kosten.

Om de verwarring wat groter te maken twee NS_online vandaag dat de vanaf prijs vanuit Nederland naar Londen voorlopig nog € 59 is, maar kijk ik op Eurostar.nl dan wordt er gezegd ‘Boek Londen van Amsterdam vanaf € 49…

Op de website van nsinternational.nl valt het grote gele blok rechtsbovenin met ‘vanaf € 40’ in ieder geval goed op en er staat ook nog eens duidelijk bij ‘Londen-Amsterdam’. Heel logisch wanneer je als Nederlander op een Nederlandse site op zoek gaat naar een treinticket vanaf een Nederlands station naar Londen…

Ik nog even op zoek naar het persbericht en daar staat toch echt: “De ticketverkoop start vandaag om 17:00 uur voor reizen vanaf woensdag 4 april. Met zeer concurrerende tarieven vanaf € 40 enkele reis en een reistijd van 3u01 naar Rotterdam en 3u41 naar Amsterdam, revolutioneert Eurostar de verbinding tussen deze belangrijke bestemmingen.”

De verwarring is minstens zo erg als bij vliegtickets die in de aanbieding zijn, laten we het daar ook maar niet over hebben. Om bij het vergelijk met vliegtickets te blijven, hoever kunnen we vooruit  boeken bij Eurostar? Bij een vliegticket kan je al snel elf maanden van tevoren boeken, Eurostar komt (helaas) niet verder dan 180 dagen vooruit.

Was het moment om flink te feesten in een kale Eurostar-terminal op Amsterdam CS nu wel zo slim vraag ik mij achteraf af. Van Londen naar Amsterdam rijdt de Eurostar dan wel direct vanaf 4 april, maar de verwarring bij menig Nederlandse Londen-treinreiziger zal groot zijn wanneer duidelijk wordt dat je zeker nog tot eind 2019 moet uitstappen in Brussel voor een paspoortcontrole.

Dan nog ‘de concurrerende reistijd’ die vaak wordt genoemd om de trein te promoten. Waar in Nederland moet je wonen wil de trein concurrerend zijn met het vliegtuig, want waar vandaan kan je niet naar Londen vliegen? Groningen Airport Eelde speelde er in ieder geval al slim op in door uit te rekenen dat je er wel héél veel langer over doet wanneer je vanuit Groningen met de Eurostar naar Londen wilt.

Inmiddels werkt het systeem en ik kijk meteen naar een weekendje Londen met het gezin, vrijdag 13 april heen en zondag 15 april terug. EasyJet, 9.45 uur heen op vrijdag, 18.50 uur terug op zondag voor € 400. Twee uur van tevoren aanwezig zijn, uurtje rijden naar Schiphol, dus zeker om 6.00 uur opstaan. Zijn we wel om 9.55 uur op Londen Stansted en ik gok tussen 11.00 en 11.30 bij London Eye (25 minuten van Stansted).

Bij Eurostar kom ik voor hetzelfde weekend uit op € 495 en dan heb ik op de terugweg nog het goedkoopste € 40-ticket. Voordeel is dat ik wel pas om 17.30 uur de trein hoef te pakken voor de terugweg, scheelt toch een flink half uur met het vliegtuig… Wel arriveer ik vijf kwartier later op Amsterdam CS dan dat ik met het vliegtuig op Schiphol land. Van Schiphol of Amsterdam CS is het beiden een uurtje naar huis.

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind de trein zoveel fijner dan het vliegtuig. Komt voor velen nog het belangrijke feit bij dat het zoveel beter is voor het milieu, je zit lekkerder, (nog?) geen gedoe over bagage, lekker heen en weer lopen, restauratiewagon en ook KLM-topman ziet liever goede treinen naar bijvoorbeeld Düsseldorf en Brussel dan zijn eigen KLM-kisten.

Maar ondanks dat het aantal mensen dat gebruik maakt van de trein toeneemt, moet er nog veel gebeuren wil de trein de luchtvaart een poepie laten ruiken. Vooralsnog is er sprake van een remspoor… Kedeng kedeng, kedeng kedeng, kedeng kedeng en kilometers spoor schieten onder mij door.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

© 2018, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Kart-/informatieavonden Zeetours en NCL

Volgende bericht

Zuid-Afrika: toeristen verergeren watergebrek niet

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.