NS en de Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB hebben de intentie om weer met een slaaptrein van- en naar Amsterdam te rijden. We werken hier samen om deze nieuwe treinverbinding te starten en daarmee Amsterdam weer aan te sluiten op het Europese slaaptreinennetwerk. Optimisten rekenen op een start ergens aan het begin van de komende jaren ’20.

Op dit moment rijdt ÖBB al met een slaaptrein tot aan Düsseldorf in Duitsland. Wie in Amsterdam om 18:40 uur de ICE pakt kan dan op station Düsseldorf al overstappen op de Nightjet – zo heet de Oostenrijkse nachttrein. Dan kom je de volgende ochtend om 09:15 uur aan op het station in Innsbruck. NS en ÖBB zien kansen om vanaf Amsterdam ook via Düsseldorf en dan verder richting de Alpen te rijden.

“Zeker op de langere afstanden is de nachttrein een uitstekend alternatief voor het vliegtuig of de auto. Ook al vanwege de ervaring: de romantiek van reizen door de nacht heeft een grote aantrekkingskracht, het is bovendien comfortabel, je verliest er geen tijd mee en het scheelt een hotelovernachting. Ook reis je zonder files onderweg of wachtrijen op de luchthaven. Je komt uitgerust aan op je bestemming!”, zo laat een woordvoerder van de NS weten.

NS en ÖBB willen graag deze trein introduceren in Nederland. “Daarvoor moet ÖBB voldoende treinen beschikbaar hebben die ook toegelaten zijn op spoor in Nederland. Het allerbelangrijkste is de belangstelling onder reizigers: hoeveel treinkaartjes worden er straks dagelijks verkocht?”

ÖBB is een specialist in het rijden van internationale slaaptreinen en NS laat weten dat het logisch is om dit te doen vanuit het centraal in Europa gelegen Oostenrijk. De Nederlandse markt is tegenwoordig te klein voor geel-blauwe NS slaaptreinen. Daarom zoekt NS samenwerking met een dergelijke partner, die ook brood ziet in Amsterdam als bestemming