De doorstart van Vacansoleil was ontzettend complex, dat heeft curator Lodwijk Hox laten weten. “Er is een miljoenenschuld bij campings van Kroatië tot Spanje.”

Gisteren werd bekendgemaakt dat het Franse Maeva (onderdeel van Pierre & Vacances-Center Parcs/PVCP Group) de naam, website en enkele medewerk(st)ers van het failliete Vacansoleil overneemt.

Het resultaat

“Dat de doorstart complex was, is ook wel te zien aan het resultaat dat er op dit moment ligt”, aldus curator Hox. “Op dit moment neemt Maeva alleen de ie-rechten, het platform en goodwill van het bedrijf over en maar een klein aantal van de medewerkers”, aldus Hox, die het werk achter de schermen en de miljoenenschuld heeft toegelicht bij BNR Nieuwsradio.

Opmaat

De curator gaat in op de oorzaken van de complexiteit van de doorstart. “Er is een miljoenenschuld bij verschillende campings van Kroatië tot Spanje. Het was dus niet gelijk mogelijk om daar afspraken mee te maken, dus deze kleine doorstart is hopelijk de opmaat naar een grotere doorstart. Nu begint een exclusieve periode met Maeva om te gaan kijken of er niet toch afspraken gemaakt kunnen worden met die campings. Als dat lukt kunnen we kijken of het niet mogelijk is meer mensen aan de slag te laten gaan bij Vacansoleil 2.0.”

Aansluiting

Nu gaan acht tot tien van de 150 medewerkers mee. Hox: “Dat zijn de kwartiermakers, zo ziet Maeva het. Het zijn mensen die er voor moeten zorgen dat de aansluiting tussen Maeva en de campings tot stand komt. Gelukkig kent Maeva al aardig wat partijen, maar er zullen afspraken gemaakt moeten worden.”

Maeva uitbreiden

In juni 2022 sprak Travelpro met Frank Gervais, CEO PVCP. Destijds liet hij weten: “We moeten eraan werken dat Pierre & Vacances bekender wordt in Nederland. We zijn de leider in de Alpen, by far. Ik zal niet te ver ingaan op Pierre & Vacances, want jullie zijn geboren en opgegroeid in Center Parcs, maar ook bij Pierre & Vacances zijn we aan het upgraden en vernieuwen, net als bij andere merken binnen de groep. Maeva, het online distributieplatform van de groep voor huisjes (15.000) en campings (1.200), is op dit moment alleen actief op de Franse markt. We denken erover na hoe we Maeva kunnen uitbreiden. Via Maeva verkopen we de merken van onze eigen groep, maar ook die van concurrenten. Maeva plust in vergelijking met 2019 met 50%.”

Foto Vacansoleil-logo: robert coolen / Shutterstock.com. Bewerking: Travelpro.