“Vaker thuisblijven is het motto. Bovendien: als wij geen Engelse jongelui willen in Amsterdam, waarom sturen we onze eigen jeugd dan wel naar Mallorca?”, aldus Natasja Fortuin (Data Strategy Lead | NBTC Holland Marketing) vrijdag jl. in Het Parool.
In het opiniestuk dat zij schreef voor de krant laat Fortuin weten geïnteresseerd te zijn in de discussie rond de toerist, het zogenoemde overtoerisme en zich te verbazen over “ons totale gebrek aan zelfreflectie. Iedereen kijkt naar een ander voor de oplossing. Maar de oplossing, dat zijn we zelf.”
“Trots vertellen we elkaar dat we voor minder dan 60 euro naar Spaanse steden vliegen. Monter gaan we hierbij voorbij aan de gevolgen hiervan voor milieu, werknemers van die goedkope vliegmaatschappijen en bewoners van de plekken die we bezoeken. Beste mensen. Het is tijd voor bezinning. Verbeter de wereld en begin bij je zelf. Het beperken van onze reisbewegingen, de wijze waarop we reizen en ons gedrag op andere bestemmingen (iedereen wereldwijd) kon wel eens de enige echte oplossing voor de lange termijn zijn om de voor- en nadelen van toerisme in goede banen te leiden”, aldus Fortuin. Lees de volledige column ‘Last van toerisme? Wees een voorbeeld, blijf thuis’ op de website van Het Parool.