De TUI Group heeft bekendgemaakt dat het haar meerderheidsbelang in de de Franse lijndienst luchtvaartmaatschappij Corsair verkoopt aan de Duitse investeerder INTRO Aviation. Met de verkoop heeft de groep een volgende stap gezet in de rebranding van het bedrijf, zo laat de touroperator weten in een persbericht.
INTRO zal als eerste stap een belang van 53% in Corsair verwerven. Volgens de overeenkomst zal de TUI Group aanvankelijk een minderheidsbelang van 27% behouden, terwijl Corsair’s Employee Benefit Trust een belang van 20% zal behouden. De financiële details van de overeenkomst zijn niet openbaar gemaakt.
De Franse lijndienstvervoerder voor lange-afstandsreizen is niet in staat synergie-effecten te leveren voor de TUI Group, waaronder de touroperating- en cruise-activeiteiten en de vijf Europese chartermaatschappijen van de TUI Group. Door de verkoop zal de vloot van TUI worden ingekrompen met zeven lange-afstandsvliegtuigen, namelijk drie 747-400 vliegtuigen en twee A330-200’s en twee A330-300’s.
“We transformeren TUI consequent om ons te richten op toerisme, de kernactiviteit van TUI. We investeren in hotels en cruiseschepen en in toenemende mate in vakantiebelevenissen op de bestemmingen. Dit zijn segmenten waarin we groeien en waarin we onze wereldwijde activiteiten blijven uitbreiden. We nemen afscheid van onderdelen die niet tot onze kernactiviteiten behoren. De verkoop is de juiste stap voor TUI en zal ook Corsair en haar personeel ten goede komen”, aldus Fritz Joussen (CEO TUI Group).
Sinds de fusie en integratie van haar voormalige dochteronderneming TUI Travel eind 2014 is TUI AG met succes getransformeerd van een handelsbedrijf naar ’s werelds grootste geïntegreerde toeristische groep die zich richt op hotels, cruiseschepen en bestemmingsactiviteiten. Deze strategie resulteerde in de verkoop van een groot aantal niet-kernactiviteiten en heeft de groep meer ruimte gegeven voor uitgebreide investeringen in hotels, schepen en digitale platforms om de toekomstige activiteiten te versterken.