CLIA gaat in de toekomst meer nadruk leggen op haar certificatieprogramma voor reisagenten. Andy Harmer (directeur CLIA) laat aan TravelPro weten dat het de bedoeling is dat consumenten in 2019 via de CLIA-website kunnen controleren of een reisagent bepaalde certificaten heeft behaald of niet.

Harmer laat desgevraagd weten dat het goed gaat met het certificatieprogramma in Nederland ondanks dat het CLIA Travel Agent Program hier pas vorig jaar werd geïntroduceerd. Exacte aantallen van deelnemers kan Harmer nog niet noemen, maar het aantal reisagenten dat deelneemt aan het programma neemt toe. “We blijven doorgaan met aandacht te besteden aan de trainingen. Steeds meer reisagenten zien het belang in van een CLIA-lidmaatschap en het volgen van trainingen om hun sales in cruises te verhogen.”

Deze maand lanceert CLIA ook in Nederland haar nieuwe campagne #ChooseCruise waarmee het consumenten bekend wil maken met het cruiseproduct en reisprofessionals vraagt het cruiseproduct bekender te maken. “We willen een campagne die langer duurt dan een maand en ik verwacht dat we #ChooseCruise ongeveer twaalf maanden gaan inzetten”, zo laat Andy Harmer (directeur CLIA) weten aan TravelPro.

Harmer laat weten dat #ChooseCruise een internationale campagne is in alle vijftien landen/clusters waar CLIA actief is. “De campagne zullen we vooral ook via social media verspreiden. Social media kent geen grenzen, taal is er geen probleem en cruisen is een perfect product voor social media met mooie plaatjes van producten en bestemmingen.”

Volgende week organiseert CLIA voor het eerst Roadshows in Nederland in de steden Utrecht en Breda. Harmer: “Dit geeft de cruisesector de mogelijkheid om in gesprek te gaan met reisagenten om hen meer te vertellen over de kansen die de cruisesector biedt en wat een CLIA-lidmaatschap hen kan bieden.”

Harmer verwacht dat met het aantal nieuwe schepen dat op de markt komt de cruisemarkt blijft groeien. “Ook de Nederlandse markt zal geïnteresseerd zijn in de nieuwe schepen en we hebben niet voor niets voor de Nederlandse markt een groei geconstateerd in 2017.” De nieuwste rederij die zich heeft aangesloten bij CLIA is Virgin Voyages.