InterviewNieuws

Duurzaamheid is meer dan CO2 compenseren

Deel dit artikel

Al jaren is duurzaamheid een belangrijk gespreksonderwerp binnen de reisbranche. Zo ondertekende de ANVR als een van de eerste Europese reisbrancheorganisaties de ‘Glasgow declaration on climate action in tourism’. 

De ANVR vindt het namelijk belangrijk haar verantwoordelijkheid te nemen in de duurzame toekomst van het toerisme. Ook reisorganisaties zelf treden steeds vaker naar buiten met duurzame programma’s en certificaten om de klimaatcrisis het hoofd te bieden. Voor de ene reisorganisatie is het makkelijker om drastische stappen te nemen, dan voor de ander. Veel bedrijven stoeien ook met vragen: Waar begin je? Welke stappen moet ik nemen? Wanneer zie ik resultaat? Om reisorganisaties op weg te helpen zijn Anne de Jong en Rik van den Brink het bedrijf Good Tourism Institute gestart. 

Bewuster
Anne: “Als ik met reisorganisaties in gesprek ging over duurzaamheid en certificering kwam altijd de vraag ‘Wat heb ik er zelf aan?’. Mensen worden wel steeds bewuster dat ze iets met duurzaamheid moeten doen voor de toekomst, maar uiteindelijk willen ze toch zien dat het verduurzamen van hun onderneming bijdraagt aan de return on investment (ROI) van het bedrijf zelf. Met de Good Tourism Institute geven we antwoord op de vraag ‘what’s in it for me?’. We hebben een combinatie gemaakt van het kennis delen hoe je een betere reisorganisatie kunt worden. Dat betekent automatisch duurzaam, want je kijkt dan naar de lange termijn. Maar ook hoe je als organisatie succesvoller kan worden, we gaan dan heel erg in op marketing. Je kan nog zo duurzaam zijn, maar als niemand het weet heb je er niks aan. We helpen ook met communicatie, klanttevredenheid, werknemerstevredenheid en gaan we in op de vraag ‘waar staat mijn bedrijf eigenlijk voor?’. Duurzaamheid is zoveel meer dan alleen maar zonnepanelen of bomen planten.”

Beeld veranderen
Rik: “Bij Anne zat met name de frustratie dat veel bedrijven iets met duurzaamheid willen doen, omdat ze denken dat dit het juiste is. Maar ze vergeten vaak dat ze er intern ook iets aan kunnen hebben. We kwamen toen op het idee om onze beide specialismen, duurzaam toerisme en marketing, te combineren om te laten zien aan reisorganisaties dat duurzaamheid zowel intern als extern bijdraagt aan een betere organisatie. Je hebt heel veel reisorganisaties denken duurzaam te zijn door alleen de CO2 te compenseren. Met onze online artikelen en cursus proberen we dat beeld te veranderen. Qua rolverdeling binnen het bedrijf ben ik zelf wat meer op de achtergrond en heeft Anne meer contact met de reisorganisaties. Wat we wel samen doen is het creëren van online content, zowel artikelen als korte video’s voor op de website. Het is leuk om te zien dat we gaandeweg steeds professioneler worden met het maken van deze video’s.”

Onzeker toekomstperspectief
Anne: “Ik richt mij vooral op de duurzame toerisme kant, door onder meer het coachen en beantwoorden van vragen van bedrijven. Daarnaast gaan we binnenkort starten met een een-op-een traject. Ook houd ik mij bezig met netwerken. Rik is meer bezig achter de schermen met marketing, design, de website en videobewerking. Onze website is in het Engels, maar we richten ons zowel op Nederlandse als internationale reisorganisaties. We vinden het te beperkt om ons alleen op de Nederlandse markt te richten, mede doordat ik al veel met Afrikaanse partijen heb gewerkt en ik daar dus ook al een netwerk heb opgebouwd. Wellicht dat we in de toekomst onze website meertalig maken, maar voor nu volstaat Engels.” Rik: “Als we kijken naar onze websitebezoekers staat de Verenigde Staten op de eerste plaats, gevolgd door India en Nederland. We zien dat ons gratis e-book wereldwijd is verspreid. Onlangs hebben we onze onlinecursus gelanceerd, daarbij zien we dat vooral partijen in Europa hiervan gebruikmaken. De cursus loop niet zo hard als dat we hadden verwacht. Uit een enquête die we hebben verstuurd, blijkt dat reisorganisaties door de crisis wat terughoudender zijn met het afnemen van de cursus, ook omdat het toekomstperspectief vaak nog onzeker is.”

Praktisch
Good Tourism Institute richt zich zowel op inkomend als uitgaand toerisme. Anne: “Onze doelgroep is vrij breed, we richten ons op touroperators, dmc’s, reisagenten, maar ook op bedrijven die dagtoeristen ontvangen. Tijdens de cursus ga je goed kijken waar je organisatie voor staat, wie de ideale klant is, wat je usp’s zijn en hoe je praktisch kan kijken naar duurzaam toerisme. Daarnaast ga je als reisorganisatie kijken naar het ontwikkelen van nieuwe reiservaringen, waar ook de lokale bevolking van profiteert. Reisorganisaties die een cursus volgen komen in ons online leerplatform terecht. Hier kan je verschillende opdrachten over diverse onderwerpen maken, denk daarbij aan hoe je als reisorganisatie op verschillende manieren direct kan bijdragen aan de lokale economie.” Rik: “We vinden het belangrijk dat onze cursus heel praktisch is, daarom maken we gebruik van behapbare stukken informatie met aan het einde altijd een opdracht. Op die manier gaan reisorganisaties direct aan de slag met het onderwerp. Wat je bij veel cursussen ziet zijn eindeloze powerpoint-presentaties, dat wilden we voorkomen. Het is belangrijk om direct actief aan de slag te gaan en de vraagstukken toe te passen op je organisatie.”

Lees hieronder het hele interview met Anne en Rik. Lees je Travelpro liever in print? Klik dan hier!

Author


Deel dit artikel
Vorige bericht

"De zin om te cruisen is nooit weggeweest”

Volgende bericht

Rabobank wint, oud-aandeelhouders OAD in hoger beroep

Auteur

Dylan Cinjee

Dylan Cinjee

Dylan is begonnen als stagiair bij TravelPro. Na zijn stage kreeg Dylan de kans om te blijven bij TravelPro als lid van de redactie. Tijdens deze periode heeft Dylan zijn Bachelor in Tourism Management gehaald.