En we gaan nog niet op reis, nog lange niet, nog lange niet en we gaan nog niet op reis, want iedereen blijft liever thuis…met dit weer.

De zondagmiddag van de gemiddelde Nederlander afgelopen weekend: nagenieten van de winst van Nederland op Duitsland. Relaxen in de tuin, op het terras, aan het water, de boulevard. Biertje, wijntje, frisje erbij. Muziekje op de achtergrond. Praten over koetjes en kalfjes en natuurlijk over het lekkere weer.

Zwagertje pesten die in het zuiden van Portugal zit en dus niet geniet van het zonnetje waar jij wel volop van aan het genieten bent. Vooral plannen maken voor de wintersport, want de zon, die hebben we nu wel gezien.

Iedereen die maandagochtend weer aan het werk ging kon het horen, zien of lezen in het nieuws: dit zomerseizoen was een topseizoen voor Nederland. Halverwege oktober tikken we nog (bijna) de 30 graden aan, terwijl de meeste intratuinen al zijn ondergedompeld in kerstsfeer.

Dan kan je de advertenties nog zo gek maken, maar het lijkt mij dan toch echt dat er geen haan kraait naar zeven dagen Gambia vanaf €299 (en voor die prijs weet je dan niet wat voor acco je te wachten staat).

Niet voor niets werden in augustus door de grote reisorganisaties winstverwachtingen bijgesteld. Het is te hopen dat er niet te veel partijen worden getroffen door een zonneberoerte/-steek.

Zoiets herkennen? Advertenties waarmee reizen worden aangeboden tegen belachelijk lage bedragen waarbij je je afvraagt hoe een partij die zijn reizen voor zo’n bedrag aanbiedt het nog langer gaat volhouden.

Ben jij zo’n touroperator of reisagent die reizen voor belachelijk lage prijzen verkoopt. Bekijk jezelf dan goed in de spiegel: zie je bleek, heb je een gloeiende huid, zweet je veel, heb je veel last van hoofdpijn, duizeligheid, braken en kan je je werk of dagelijkse bezigheden niet meer volhouden?

Herken je bovenstaande symptomen? Neem dan een koude douche, drink iets en gaat het niet beter, bel dan de huisarts. Eenmaal bijgekomen vraag je je af of de focus op zonbestemmingen nog wel de juiste focus is.

Denk eens aan een andere bestemming. Bijvoorbeeld een multiculturele stad waar in het najaar een zeer aangenaam klimaat heerst en waar het heerlijk toeven is op een van de vele terrasjes. Ja, een stad waarvan de inwoners solidair en divers willen zijn, waar je je vanaf het moment dat je er aankomt welkom en thuis voelt. Amsterdam bijvoorbeeld.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl