Nieuws

“Handen uit de mouwen om cruiseproduct gezamenlijk te promoten”

“Ik zie dat rederijen en cruisespecialisten de handjes uit de mouwen willen steken om het cruiseproduct weer gezamenlijk te promoten op de Nederlandse markt”, dat laat Nico Bleichrodt (Managing Director Sales & Marketing Continental Europe) weten aan TravelPro. “Met de Dutch Cruise Council (DCC) waren we dat gewend, maar met CLIA is dat helaas weggeëbd. Er vinden gesprekken plaats om op een andere manier marketing te doen. CLIA heeft namelijk geen groot budget en richt zich met name op de reisagent, terwijl we meer moeten doen dan alleen het trainen van reisagenten. Grote stappen kunnen alleen worden gemaakt wanneer we gezamenlijk investeren om de cruisebranche groter te maken.”

Bleichrodt ziet dat er potentie is voor de Nederlandse markt, maar ziet dat Nederland achterloopt. “Dat komt doordat niet alle rederijen hier voldoende investeren. Als Holland America Line mogen wij gelukkig investeren in Nederland, maar iedere rederij heeft een eigen uniek product voor een eigen doelgroep. Daarom moeten we met z’n allen investeren om de boodschap over te brengen. CLIA zal dat voor een groot gedeelte kunnen doen richting de trade, maar heeft ook al aangegeven dat zij geen consumentenmarketing willen doen.”

“Het is de hoogste tijd voor CLIA om de draad weer op te pakken. De afgelopen jaren hebben de activiteiten op een laag pitje gestaan en dat moet beter en met een visie. Ik mis een visie bij CLIA. Met de DCC hadden we een vereniging, een eigen budget, eigen zeggenschap en dat hebben we nu niet binnen CLIA. Dat we geen national representative hebben gehad is een slecht teken, want het is essentieel om een gezicht te hebben in Nederland die de branche vertegenwoordigd. Daarnaast hebben we momenteel ook nog geen voorzitter. Met Paul Nuyens als nieuwe manager voor CLIA Nederland hebben we alle hoop op een betere structuur, maar ik denk niet dat CLIA de wereld gaat veranderen”, aldus Bleichrodt.

De door het Nederlandse team van Holland America Line bedachte campagne ‘Waarom niet nu’ werd op het hoofdkantoor van de rederij enthousiast ontvangen en dan ook internationaal uitgerold als ‘Why Not Now’. “Uit ons onderzoek bleek dat vier miljoen mensen een cruise in gedachten heeft, maar dat Nederlanders uitstelgedrag vertonen. Met de campagne willen we dat te lijf gaan. Er blijkt nu al dat onze naamsbekendheid mede door de campagne is gestegen naar 84% en de intentie om een cruise te boeken is gestegen van 18% naar 34%. Daarnaast wordt de campagne omarmd door de Nederlandse trade”, aldusPascal Driever (National Account Manager Nederland Holland America Line). Lees hieronder het volledige interview dat TravelPro had met Bleichrodt en Driever.

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Paternotte (D66): "Franse regering moet zich terugtrekken uit Air France-KLM"

Volgende bericht

ANVR: geen enkele reden voor Brexit-waarschuwing bij vliegtickets

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.