Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Hel(p)!

Zelf moest ik onlangs mijn mobiel inleveren bij de organisatie van ons jaarlijkse mannenweekend, waarover ik niet verder zal uitweiden. Een verademing, maar stel je eens een vakantie voor zonder mobiel? Wanneer je dan op de luchthaven zit te wachten op een vertraagd toestel, dan moet dat wel de hel op aarde zijn.

Afgelopen weekend was er weer eens sprake van ‘gestrande Nederlanders’. Iets wat zeker een keer per maand voorkomt en dit keer, ja, de Canarische Eilanden betrof. Echter was, naar ik aanneem, zeker de helft van hen in het bezit van een mobieltje. Van een ‘hel op aarde’ kon dan toch geen sprake zijn?

Toch druppelden steeds meer verontrustende berichten door vanaf deze paradijsjes op aarde, waar onze landgenoten net van een welverdiende vakantie hadden genoten. Zij die net al hun zorgen opzij hadden gezet en zich met frisse moed opmaakten voor een nieuwe werk-/schoolweek, beleefden de hel op aarde door mankementen aan het chartertoestel dat hen naar Schiphol zou vliegen.

De meerderheid van de gestrande passagiers grepen bij afwezigheid van de reisleiding naar hun laatste redmiddel, de mobiele telefoon, ook wel smartphone genoemd. Zwetend werd gezocht naar de reden dat zij maar niks hoorden. De omstandigheden op de luchthavens moeten erbarmelijk zijn geweest voor de ongeveer 180 Nederlanders. De Telegraaf wist aan foto’s te komen van mannen, vrouwen en kinderen die uren onnodig op de luchthaven hadden rondgelopen. Moegestreden, achtergelaten door de reisorganisatie, zielloos turend naar hun telefoonschermpje.

‘We worden van het kastje naar de muur gestuurd, terwijl we uit andere bronnen moeten vernemen hoe de vork precies in de steel zit’, aldus een van de slachtoffers tegenover De Telegraaf. Onder de Nederlandse slachtoffers op Tenerife zou zelfs een opstand zijn uitgebroken, waar Willem van Oranje en de opstandelingen die de tachtigjarige Oorlog tegen de Spanjaarden wonnen, hun vingers bij zouden aflikken.

De ‘waardeloze communicatie’ ging zelfs zover dat de luchthaveninformatie aan de Nederlandse slachtoffers liet weten dat de reisorganisatie failliet was en dat er daardoor waarschijnlijk geen vliegtuigen werden gestuurd. ‘Klopt de informatie of is het slechts een gerucht?’, zo wordt de redactie van TravelPro per mail gevraagd. Tja, wat voor verstrekkende gevolgen waardeloze communicatie wel niet kan hebben…

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Lees TravelPro #10 van 9 maart online

Volgende bericht

Busreizen: de klant van nu wil wat zien, doen en ervaren

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.