Julia de Graaf-Heugl was de eerste werknemer bij de European Sleeper (The Good Night Train). Travelpro sprak haar over de laatste ontwikkelingen.
Gaat het allemaal een beetje zoals jullie hadden verwacht?
“De mediahype in het begin heeft ons enorm geholpen. We hadden niet verwacht dat we zoveel aandacht zouden krijgen. De reacties uit de branche waren ook erg positief.”
Hoe zit het met jullie bestemmingen?
“Sinds kort bieden we Dresden en Praag aan. Dat was niet eerder mogelijk door werkzaamheden in het Elbedal. De route Brussel – Amsterdam – Berlijn die we sinds mei 2023 rijden, verlengen we vanaf 25 maart 2024 naar Dresden en Praag. De trein verbindt dan vier Europese hoofdsteden en Parijs en Londen zijn goed bereikbaar met een overstap in Brussel. Onderweg door Saksisch Zwitserland en het Elbedal stopt de trein nog in Bad Schandau, Děčín en Ústí nad Labem.”
Wat voor opties bieden jullie qua stoelen/ruimtes? Eerste klas, tweede klas?
“De slaaprijtuigen bieden het comfortabelste niveau met maximaal drie slaapplaatsen met een comfortabele matras, opgemaakt bed met deken, laken en kussen. Het zijn de duurste plekken, en zijn het snelst volgeboekt. Daarnaast bieden we lig- en zitplaatsen. De ligplaatsen zijn overdag zitplaatsen die voor de nacht worden omgevormd tot zes comfortabele ligplaatsen. Deze coupés zijn te boeken als 6-persoons coupé, 4-persoons coupé of privécoupé. Mannen en vrouwen reizen gemengd, behalve in de women only coupés.”
Wat doen jullie voor reisagenten?
“Reisagenten kunnen zodra ze partner zijn boekingen maken en bijhouden in ons partner portaal en we werken momenteel hard aan een API. We bieden reisagenten een commissie én reisagentenkorting. Wat betreft studiereizen zijn er ook mogelijkheden voor onze partners.”
Het kan toch eigenlijk niet dat een treinticket duurder is dan een vliegticket?
“Eigenlijk moet je het nachttrein-product vergelijken met een vliegticket plus hotelovernachting. Men vindt een treinticket duur, maar wat betaal je voor een vliegticket inclusief hotelovernachting?”
Verwacht je dat de trein luxer gaat worden in de toekomst?
“Op dit moment rijden we natuurlijk met klassieke nachttreinrijtuigen. We willen zo snel mogelijk met onze eigen rijtuigen rijden, met meer comfort, met onze eigen branding, onze eigen look & feel, alles door onszelf bedacht. Daar werken we zeker naartoe.”
Waar wordt nog meer aan gewerkt?
“Aan nieuwe routes. We zijn door de Europese Commissie geselecteerd als pilotproject voor een nachttrein tussen Amsterdam, Brussel, Parijs en Barcelona. Spanje/Barcelona is één van de grootste wensbestemmingen. Daar zijn we nu mee aan de slag. Verder werken we continu aan het uitbreiden van samenwerkingen met partners.”
Is er iets waar Nederlanders extra interesse in hebben?
“Jazeker, we kunnen veel fietsen meenemen en tot 21 december 2023 kost dat slechts € 1.”
Ben jij iemand die er van geniet om met de trein te reizen?
“Ja, ik kom uit Salzburg, een treinhub in Oostenrijk. In het verleden ging ik al vaak met de nachttrein. De nachttrein is een efficiënte manier van reizen, charmant en geeft een romantisch gevoel.”