CoronavirusNieuws

Hyperloop kan belangrijke rol spelen in ontwikkeling Schiphol naar duurzame multimodale hub

Schiphol gaat haar betrokkenheid bij de hyperloop verder uitbreiden door de samenwerking met het Nederlandse hyperloopbedrijf Hardt Hyperloop voort te zetten. De samenwerking werd aangekondigd in 2018 en sindsdien hebben de partijen een gezamenlijk onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat de hyperloop een belangrijke rol kan spelen in de ambitie van Schiphol om een duurzame multimodale hub te worden. Uit het onderzoek blijkt dat 12,5 miljoen van de passagiers die in 2050 via Schiphol zullen reizen, gebruik kunnen maken van de hyperloop als alternatief.

De partners hebben een gezamenlijk onderzoek gedaan dat aantoont hoe de hyperloop kan uitgroeien tot een nieuwe, duurzame vorm van hogesnelheidsreizen en dat de hyperloop in 2050 een deel van de korteafstandsvluchten van Schiphol kan vervangen. In het onderzoek wordt een hyperloopnetwerk voorgesteld dat Schiphol verbindt met grote nabijgelegen vliegvelden in Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die momenteel rechtstreekse verbindingen hebben. Hardt schat dat er in 2050 circa 73 miljoen mensen tussen de grote steden in dit netwerk zullen vliegen. Uit de studie blijkt dat de hyperloop een vervangende modaliteit zou kunnen zijn voor 12,5 miljoen van de passagiers die in 2050 via Schiphol zullen reizen.

“De luchtvaartsector bevindt zich in een situatie die we nog nooit hebben meegemaakt. Het herstel zal een aantal jaar duren, maar het is van belang om te blijven investeren in innovatie en duurzaamheid. We vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij veelbelovende ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, om te kunnen voldoen aan de vraag naar duurzaam vervoer in de toekomst. Ik ben er trots op dat we samenwerken met Hardt om de mogelijkheden van de hyperloop voor een multimodale hub te onderzoeken”, aldus Hassan Charaf, hoofd innovatie bij Royal Schiphol Group. Door vluchten op korte afstand te vervangen door de hyperloop komt er capaciteit op de luchthaven vrij, die kan worden gebruikt om de positie van Schiphol als toonaangevende Europese luchthaven te behouden.

Vervolgstappen
Schiphol en Hardt willen de potentiële ontwikkelingen uit het onderzoek tot stand brengen door te blijven samenwerken en hun onderzoek voort te zetten en uit te breiden. Daarnaast is Hardt in gesprek met andere partijen en autoriteiten om te zorgen dat de hyperloop een centrale rol gaat spelen in een duurzaam netwerk van hogesnelheidsvervoer in Europa. “In de transitie naar een CO2-neutrale samenleving is het van groot belang om niet alleen bestaande vervoersmiddelen te verbeteren, maar ook te kijken naar alternatieve, innovatieve mobiliteitsoplossingen. Dit onderzoek toont aan dat de hyperloop een waardevolle aanvulling vormt op het vervoerslandschap van de toekomst. Het vormt de basis om de hyperloop in de komende jaren tot een succesvol vervoersmiddel te laten uitgroeien. Partnerships, gezamenlijke ontwikkelingen en publiek-private samenwerking zijn essentieel om een baanbrekende technologie als deze te realiseren. We hebben veel waardering voor de vooruitstrevende instelling van Royal Schiphol Group als het gaat om het onderzoeken van innovatieve oplossingen, zoals de hyperloop, met als doel de duurzaamste luchthaven ter wereld te worden”, aldus Stefan Marges, lead op het onderzoek bij Hardt Hyperloop. Bij de uitvoer van dit onderzoek werden Hardt en Schiphol ondersteund door Koninklijke BAM Groep, UNStudio, CE Delft, Stibbe, AirportCreators en Dutch Boosting Group, en SEO Amsterdam Economics (adviserende rol).

© 2020, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Overeenkomst Air France/KLM en Travelport

Volgende bericht

ChristenUnie: opening Lelystad Airport heeft voorlopig geen zin

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.