Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Jackpot!

Terwijl je dit leest, is je baas van alles aan het regelen om zijn of haar reisbureau(s) of touroperator te verkopen of meerdere filialen samen te voegen. Bam! Kassa! Maar goed, misschien boeit je dat helemaal niet wanneer je opeens onder een ander concern valt of in een andere plaats moet gaan werken.

Voor mijn gevoel is een hele generatie van bekende koppen in de reiswereld bezig met het verkopen van hun reisbureau(s) of touroperator. De generatie die nog werd grootgebracht op het reisbureau of in de busgarage van vader en moeder. Die hielpen met de brochures, het opnemen van de telefoon, als eerste uit hun klas vliegvakanties maakten en in de zomervakantie langs tal van hotels moesten omdat het goede relaties waren en pa er een nieuw contract moest tekenen.

Nog niet zolang geleden gaf niemand meer een stuiver om een reisbureau. Wanneer je dan ruim 40 jaar lang keihard hebt gewerkt, dan draai je je eerst nog een paar keer om voordat je ingaat op een bod op je winkels. Als je zolang in de reisbranche hebt gewerkt, dan wil je ook tijdens je pensioen kunnen reizen zoals je dat graag doet.

Iemand die werkzaam was in een andere branche liet mij weten dat hij het altijd doorhad wanneer er beslissingen van hogerhand werden genomen die niet veel goeds voor zijn toekomst konden betekenen, waarop hij het bedrijf verliet. In zijn geval had zijn baas het schip zien zinken en zijn slag geslagen toen er een goed bod kwam en in een ander geval zag zijn baas andere partijen teveel invloed krijgen.

Overigens worden bedragen over de verkoop van een reisbureau of touroperator nooit genoemd. Misschien omdat de bedragen die worden betaald voor reisbedrijven tegenvallen in verhouding met het bedrag dat wordt neergelegd voor een jongen uit Abcoude die zich een tot drie jaar bewijst in het eerste van Ajax. Een reisondernemer die zich decennia lang bewijst die vangt daar (gokje hoor) een stuk minder voor dan de gemiddelde voetballer, terwijl juist een reisondernemer zoveel mensen jaar op jaar mooie herinneringen bezorgd.

Tja, in de reisbranche wordt er vast en zeker weer volop gespeculeerd over wat er waar gaat gebeuren. Gaat Jan zijn reisbureaus ook verkopen? Bezitten TUI en de D-rt Groep straks alle reisbureaus in Nederland? Wanneer trekken Corendon en Sunweb in één pand? Is de goudmijn, wat de reisbranche ooit was voor ondernemers, weer terug van weggeweest? Lekker, de komkommertijd is weer voorbij. En nu weer allemaal aan het werk. Er moeten centen worden verdiend, hoe of waar dan ook…

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

© 2019, TravelPro. All rights reserved.

Het is niet toegestaan berichten of delen daarvan over te nemen zonder toestemming van de desbetreffende auteur. Bij het overnemen van citaten is bronvermelding verplicht. Je kunt wel berichten delen via de social media buttons.

Reageer met Facebook:

Reacties:

Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige bericht

Transavia: Bilbao, Edinburgh en Perugia nieuw in zomer 2020

Volgende bericht

Schrijf je in en volg de webinar over de Sambasso app

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.