Vluchten die door KLM worden uitgevoerd, lopen vertraging op vanwege een stroomstoring, dat hebben zowel KLM als Schiphol gemeld. Rond 14.30 uur wordt gemeld dat de processen mondjesmaat worden opgestart. Ook zou het door de storing niet mogelijk zijn via KLM.com tickets te boeken.

Update 16.20 uur
Een nieuwe update op de website van KLM: ‘Onze service centra zijn weer bereikbaar, zowel telefonisch als online. Door de stroomstoring heeft KLM 7 Europese retourvluchten geannuleerd, dit aantal kan nog oplopen. Verschillende vluchten ondervinden vertraging. De toestellen die al vertrokken zijn ondervinden geen hinder, de vliegveiligheid is niet in het geding. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de storing volledig is verholpen. Onze excuses voor het ongemak.’

Update 15.00 uur
KLM meldt op haar website: ‘KLM heeft te kampen met een stroomstoring waardoor onze operationele systemen op de grond hinder ondervinden. Onze service centra zijn momenteel online en telefonisch niet of slecht te bereiken. Door de storing lopen verschillende vluchten momenteel vertraging op. De toestellen die al vertrokken zijn ondervinden geen hinder, de vliegveiligheid is niet in het geding. Er wordt hard gewerkt aan een oplossing. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer de storing is verholpen. Onze excuses voor het ongemak.’

Een van de passagiers die vertraging heeft door de stroomstoring is oud-directeur van Eindhoven Airport en De Efteling, Bart de Boer (tegenwoordig DreamPort). Hij meldt via Twitter: “Klaar om te boarden naar Osaka op Schiphol maar het incheck systeem ligt eruit. De passagiers zijn klaar maar we hebben geen piloten of andere crew. Ik heb me al als vrijwilliger aangemeld.”