Erik van der Waard (eigenaar Internoord Travel Group BV) en Jonas van Dorp (manager commercie en communicatie Groningen Airport Eelde) kennen elkaar al jaren en delen de liefde voor de noordelijke luchthaven. Niet voor niets wordt er dan ook op de luchthaven afgesproken voor een gesprek waarin beide heren elkaar ‘het hemd van het lijf afvragen’.

Erik: “Er wordt veel gemeld over overlast bij luchthavens. Hoeveel klachten krijgen jullie per jaar op Eelde?”
Jonas: “We kregen 1.516 meldingen binnen, waarvan twee derde door acht mensen. In 2018 waren het drie mensen die twee derde van de klachten veroorzaakten. Het gaat met name om het lesverkeer, niet om grote luchtvaartmaatschappijen.”

Erik: “De media pretenderen vaak dat er extreem veel klachten zijn, maar dat zijn in werkelijkheid een paar mensen.”
Jonas: “Inderdaad, het zijn extreem weinig mensen die echt veel klagen. We gaan altijd in gesprek en proberen, zo veel mogelijk mét de veroorzakers van de klachten, de problemen op te lossen. Wat vaak ook lukt.”

Lees ook: Wereldprimeur op Groningen Airport Eelde: onthulling waterstof-GPU.

Erik: “Wordt er rekening gehouden met nieuwbouw dicht bij de luchthaven?”
Jonas: “Er zijn geen concrete nieuwbouwplannen voor woonwijken hier in de omgeving. Mensen die nieuw bouwen, moeten zich bewust zijn van de aanwezigheid van de luchthaven.”

Erik: “Dat is belangrijk. Soms klagen mensen, terwijl ze bewust dicht bij een luchthaven zijn gaan wonen.”
Jonas: “Uit onderzoek blijkt dat 80% van de noorderlingen positief is over de luchthaven, vooral de mensen die in de buurt wonen. Zij hebben er ook profijt van in de vorm van werkgelegenheid of als vertrekluchthaven.”

Lees hieronder het volledige interview.