Arjen LutgendorffBlogsNieuws

Meestervoorspeller

‘De meestervoorspeller’ is niet meer nu Edwin Evers is gestopt met zijn radioshow. Maar hé, voorspellen is helemaal niet zo moeilijk, zeker niet als je gebruik kan maken van veel data, Google Trends, andere voorspellingen of gewoon partijen laat betalen om in dé trends voor 2019 meegenomen te worden. Google Trends geeft al leuke inzichten, al zeg ik het zelf.

De zoekterm ‘reisbureau’ toonde het afgelopen jaar een zeer constante lijn met een uitschieter in de periode rond de Vakantiebeurs en zo aan het einde van het jaar begint het lijntje weer omhoog te gaan. Wil je een reisbureau starten, een bureau overnemen of een extra kantoor openen? Limburg staat op de nummer één positie van provincies waar het meest naar ‘reisbureau’ wordt gezocht, gevolgd door Noord-Brabant en Overijssel.

De provincies waar in Nederland via Google het minst op ‘reisbureau’ wordt gezocht, zijn Flevoland en op de laatste plaats Zeeland (waarschijnlijk weet men het reisbureau in die laatste provincie wel te vinden zonder te zoeken). Overigens wordt er een stuk meer gezocht op ‘reisbureau’ dan op ‘reisburo’. In de provincie waar het minst op ‘reisbureau’ werd gezocht, wordt juist weer het meest op ‘TUI’ gezocht, gevolgd door Zuid-Holland en Flevoland. Meest gerelateerde zoekopdracht aan TUI? Kenia en Belek, weten we meteen waar de mensen in geïnteresseerd zijn. Inkoppertje.

Leuk is ook de mogelijkheid om te vergelijken. Zet TUI, Sunweb, Corendon en Thomas Cook in een vergelijk en je ziet dat de Nederlander het meest zoekt naar TUI, op ‘verre’ afstand gevolgd door Corendon en Sunweb. Thomas Cook ligt plat op de nullijn, maar dat zal voor velen niet als een donderslag bij heldere hemel komen. Overigens scoort ook ‘Neckermann Reizen’ niet erg hoog.

Het feit dat brancheorganisatie halverwege maart liet weten dat Turkije en Egypte weer populair zijn, heeft gezorgd voor het piekmoment in de zoektocht naar meer informatie over ‘ANVR’ op Google. Vervolgens werd er gemiddeld de helft minder gezocht op ‘ANVR’, waar ze in Friesland het minst op zoeken, gevolgd door Flevoland en ‘Zeeland’. Ps. Snelle stijger als gerelateerd zoekonderwerp aan ‘reisorganisatie’ is ANVR, dus de reiziger is op de hoogte. De SGR beleefde, uiteraard, haar hoogtepunt in de periode rond het faillissement van TravelBird.

Uiteindelijk is het natuurlijk erg belangrijk om bovenaan te verschijnen bij een zoekterm als ‘vakantie’ en daar wordt in Overijssel het meest op gezocht, gevolgd door Drenthe en Gelderland. ‘Opvallend’ in het lijstje ‘gerelateerde onderwerpen’ bij de zoekterm ‘vakantie’ is Tunesië en in het lijstje ‘gerelateerde zoekopdrachten’ is dat ‘vakantie Turkije 2019’. Zoektermen als ‘zomervakantie 2019’ en ‘vakantie 2019’ komen zo aan het eind van het jaar tot een hoogtepunt. Inderdaad, het is ‘maar’ Google Trends, maar toch. Succes met het inspelen op alle voorspellingen (of niet), maar bovenal een gelukkig en gezond 2019!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Oh wat een jaar!

Volgende bericht

Ryanair voegt Zadar toe vanaf Eindhoven

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.