Het vinden van informatie voor het boeken van een reis op internet is zo overdadig en overweldigend dat mensen volgens Vakantiebeurs-brand manager Bart Meijer door de bomen het bos soms niet meer zien. “Lokale expertise en kwalitatieve content zijn nauwelijks nog te onderscheiden in de stortvloed van webinfo. Dan blijken mensen ineens weer behoefte te krijgen aan persoonlijk advies, tonen enquêtes van de Vakantiebeurs.”

De Vakantiebeurs, van 10 tot en met 13 januari georganiseerd in de Jaarbeurs te Utrecht, speelt er dit jaar meer dan voorheen op in met meer speciale themapleinen en inspiratietheaters. “De overdaad aan informatie op het internet is natuurlijk geen probleem als je gewoon een leuk stedentripje wil maken, maar zoek je een bijzondere bestemming, dan krijg je ongekend veel niet gekanaliseerde informatie over je heen waar je geen wijs meer uit wordt” vertelt Meijer.

“Dan voel je direct de behoefte aan persoonlijk advies van lokale kenners of ervaren reizigers die wij ambassadeurs noemen. Die gaan we bijvoorbeeld inzetten op het Cruise Ambassadeurs Plein in samenwerking met Holland America Lijn en Cruise Travel. Ben je dus geïnteresseerd in een cruise, maar twijfel je nog of het wat voor je is, dan kun je daar terecht om met ervaren cruisepassagiers te praten die bij wijze van spreken al tientallen cruises hebben gemaakt en je over alle ins en outs kunnen vertellen. En wil je misschien met kleine kinderen naar Afrika of Zuid-Amerika, dan kun je voor persoonlijke advies terecht op het Verre Reizen Plein waar experts te vinden zijn die dergelijke reizen met de kids al gemaakt hebben. Weet je meteen waar je aan toe bent en waar je rekening mee moet houden.”

Kwalitatieve content en lokale expertise zijn de sleutelwoorden in het verhaal van Meijer die mensen op de Vakantiebeurs vooral ook wil inspireren. Die inspiratie is verspreid over de Vakantiebeurs te vinden bij theaters waar in totaal maar liefst 400 presentaties worden verzorgd over de meest uiteenlopende bestemmingen en soorten vakanties. “De ene keer wordt de presentatie verzorgd door een grote reisorganisatie, de andere keer door een lokale specialist, maar altijd met die hoogwaardige kwalitatieve informatie die wij de bezoekers van de beurs willen bieden. We bundelen daarom ook de krachten van exposanten niet alleen op bestemming maar ook op thema. Zo hebben we het Fiets en Wandel Straatje, maar ook een Urban Terras waar de schrijvers van de populaire reisgidsen van Time to Momo je alles kunnen vertellen over de stad waar zij wonen.”