Nieuws

Mexico Tourism Board sluit 18 van 21 internationale kantoren

Mexico Tourism Board sluit 18 van haar 21 internationale kantoren waaronder dat in Parijs. Alleen de kantoren in New York, Tokyo en Berlijn zouden blijven bestaan met een klein aantal medewerk(st)ers. Alfonso Sumano Lazcano, die de leiding heeft van het Mexico Tourism Board in New York heeft dat bevestigd tegenover het Amerikaanse vakblad Travel Weekly. TravelPro heeft nog geen reactie mogen ontvangen van Jesús Catalán Meneses (directeur Mexicaans Verkeersbureau in Parijs), die ook over de Nederlandse markt gaat.

Het is onduidelijk of de kantoren in New York City, Tokyo en Berlijn op zichzelf open blijven of een tak van de Mexicaanse ambassades in die landen worden. Sumano liet aan Travel Weekly niet weten hoeveel medewerkers hun baan (gaan) verliezen, maar liet wel weten dat Mexico Tourism Board momenteel werkt zonder een budget. Op dit moment heeft Mexico Tourism Board (nog) vestigingen van het Mexico Tourism Board in New York, Miami, Los Angeles, Chicago, Houston, Atlanta, Washington, Toronto, Vancouver, Montreal, Buenos Aires, Bogota, Sao Paulo, Madrid, Berlijn, Parijs, Rome, Londen, Tokyo, Peking en Seoul.

Het verkeersbureau in Amerika zou er samen met afgevaardigden van reisorganisaties en hotels met een groot belang in Mexico hard aan werken om de (nieuwe) Mexicaanse regering ervan te overtuigen van het belang om het inkomend toerisme naar Mexico te blijven promoten. “Deze mensen begrijpen niet het belang van internationale kantoren in een concurrerende markt. Over een paar jaar zullen ze het merken. Het lijkt erop dat er niet veel gezond verstand is.”

De nieuwe regering zou meer geld vrij willen maken voor de aanleg van een nieuwe spoorbaan die belangrijke steden van het schiereiland Yucatan met elkaar moet verbinden. Het project zou een slordige 6 miljard dollar kosten. Om dat bedrag bij elkaar te krijgen, zou ook de toeristenbelasting op vliegtickets worden verhoogd van 25 naar 32 dollar.

Het verkeersbureau organiseerde regelmatig evenementen voor de Nederlandse markt. In oktober 2018 kwam er nog een delegatie vanuit Mexico naar Utrecht waar er een avond werd georganiseerd die in het teken stond van Puerto Vallarta en Riviera Nayarit. Daar liet Catalán Meneses weten dat Nederland de snelst groeiende markt is voor Mexico in Europa. Mexico is het op vijf na meest bezochte land ter wereld. In 2017 groeide het aantal toeristen Nederlandse toeristen dat Mexico bezocht nog met 20% in vergelijking met 2016. Een half jaar geleden lanceerde het verkeersbureau de (onderstaande) campagne ‘Dear Netherlands’.

Zoals tijdens ieder event van het Mexicaans verkeersbureau werd er ook tijdens het event in Utrecht stilgestaan bij de veiligheid van het Midden-Amerikaanse land. Catalán Meneseds: “Mexico is 47x zo groot als Nederland, het is het op dertien na grootste land ter wereld en heeft bijna dezelfde oppervlakte als Europa. Vragen hoe het ervoor staat met de veiligheid in het land is hetzelfde als vragen hoe het ervoor staat met de veiligheid van Europa. We doen er in ieder geval alles aan om het de toerist naar zijn/haar zin te maken. Niet alleen met de mooiste hotels, het lekkerste eten en prachtige natuur en cultuur, maar ook door een gevoel van veiligheid te bieden middels onder meer toeristenpolitie.”

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

Qatar Airways lanceert in Nederland het Premium Companion Offer

Volgende bericht

Circa 5.000 TravelBird-claims terugbetaald: afhandeling duurt langer dan verwacht

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.