Bijna de helft van alle consumenten (43,8%) leest altijd reviews voor het boeken van een vakantie. Ruim 20% leest zelden of nooit reviews. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd onder 2.000 Nederlandse consumenten door review platform Trustpilot.

Duizenden Nederlanders zijn jaarlijks slachtoffer van oplichting bij het boeken van vakanties, en reizigers in heel Europa lopen ieder jaar weer het risico een negatieve vakantie ervaring te krijgen. “Als consumenten gebruik maken van reviews, krijgen nep reisaanbieders minder kans om reizigers op te lichten. Reviews kunnen consumenten ook helpen om geld te besparen, betere service te krijgen en ervaringen te horen van anderen, die hun vakantiebeleving kunnen verbeteren”, aldus Chris van Dongen (Team Lead voor de Nederlandse markt bij Trustpilot).

Voor reisaanbieders en andere dienstverleners in de reisbranche biedt de uitkomst van de enquête volgens Trustpilot twee belangrijke inzichten. Ten eerste, gezien het feit dat bijna de helft van consumenten reviews leest, dat reviews echt belangrijk zijn voor de beleving van hun merk. Bedrijven doen er goed aan pro-actief en zichtbaar te luisteren naar en te reageren op reviews. Omdat er tegelijkertijd ook nog veel vakantiegangers zijn die weinig tot geen reviews checken, zouden bedrijven met veel goede reviews meer moeten doen om te zorgen dat consumenten in aanraking komen met hun goede klantenservice.

“Deze poll laat zien dat veel consumenten onvoldoende gebruik maken van reviews om een betere vakantie ervaring te krijgen. Alhoewel sommige consumenten misschien twijfelen aan de authenticiteit van reviews, kan dit ondervangen worden door gebruik te maken van een open en transparant platform. Eén van de beste manieren om er achter te komen of een bedrijf betrouwbaar is, is door online research te doen en reviews van andere consumenten te lezen. Door vijf minuten te besteden aan wat online onderzoek, kun je potentieel duizenden euro’s besparen”, aldus Van Dongen. In 2019 voerde Trustpilot twee keer een poll uit op de Nederlandse consumenten website, waar in totaal 2036 respondenten antwoord gaven op de meerkeuze vraag ‘Hoe vaak bekijk je reviews bij het boeken van een zomervakantie?’