NextJet heeft al haar vluchten sinds woensdag 16 mei jl. geannuleerd en zal een faillissement aanvragen, dat meldt de luchtvaartmaatschappij op haar website. KLM was sinds maart vorig jaar codeshare-partner van Nextjet.

KLM heeft TravelPro desgevraagd laten weten dat het in contact is met, en bezig met het omboeken van KLM codeshare passagiers. “Wij zoeken ook voor de langere termijn naar alternatieve opties voor passagiers”, aldus een woordvoerder. “Wij hebben ook reisagenten geïnformeerd over de optie voor omboekingen.”

NextJet zegt de situatie te betreuren. ‘In afwachting van de benoeming van een curator en het nemen van beslissingen over de toekomst van het bedrijf, worden klanten die een reis met Nextjet hebben geboekt doorverwezen naar hun reisbureau . Onze klantenservice is tot nader order gesloten’, zo melden de Zweden op hun website.

Op Facebook stromen de reacties binnen, waaronder die van reizigers die het betreuren dat het noorden van Zweden slechter bereikbaar zal worden door het faillissement van Nextjet. Als reactie op de berichten op Facebook laat de airline weten: ‘Bedankt voor alle opwarming woorden. We zullen alle negatieve reacties verwijderen. Meer dan 250 werknemers hebben in principe hun baan verloren, dus daarom vragen wij jullie om mild te reageren. Zowel passagiers, partners, reisbureaus en het personeel zijn getroffen. Wij hadden ook graag gezien dat de situatie anders zou zijn.”