Net als in de laatste aflevering van het televisiespel ‘Wie is de Mol?’ gaat het ook in de reisbranche voor een groot deel om een kwestie van vertrouwen. Maar wie is er nog te vertrouwen en wie niet?

De vermoorde onschuld spelen, de kop in het zand steken of Oost-Indisch doof zijn, wie heeft het nog niet meegemaakt? Vliegen met maatschappij x terwijl y was beloofd, opeens is de bagage niet meer inclusief, de kamer met zeezicht was toch niet beschikbaar, partners die opeens met een ander in zee gaan, extra kosten die in eerste instantie niet werden vermeld, enzovoorts, waardoor je vaak met stomheid geslagen bent.

En dan zitten we middenin het tijdperk van de nieuwe Richtlijn Pakketreizen, waardoor het flink graven wordt in de afspraken die er zijn gemaakt. De tip voor reisagenten die ik op de Vakantiebeurs kreeg? Zorg dat je door blijft wroeten in de contracten, want je wil niet voor verrassingen komen te staan, ondanks dat er wordt gezegd en geschreven door partijen dat ze de verantwoordelijkheid wel op zich nemen.

Zelf zat ik er eigenlijk in zoals een retailer onlangs aan TravelPro liet weten. Hij zag het zo dat de soep zelden zo heet wordt gegeten als die wordt opgediend en benadrukte dat het al jaren goed gaat. Daarnaast zette hij zijn mening kracht bij met de stelling dat reisagenten al jaren verantwoordelijk zijn geweest voor de dingen die ze deden.

Het zal een interessante zaak worden of er (kleine) verschuivingen zullen plaatsvinden doordat touroperators wel of niet de verantwoordelijkheid op zich nemen met betrekking tot de nieuwe richtlijn. Voor de reisagent in ieder geval een zorg minder wanneer dat het geval is, toch?

Maar ook al lijkt de verantwoordelijkheid geregeld, blijf scherp op de contracten die je tekent, aldus de tipgever op de beurs. Is die verantwoordelijkheid ook geregeld wanneer Jantje verlamd raakt tijdens de vakantie of wanneer Janneke wordt geveld door een virus?

Goed, ik weet heus wel dat jullie niet zo blind zijn als een mol, al heel lang in het spel zitten en allang weten wie je wel en niet kan ‘vertrouwen’, maar net als in ‘Wie is de Mol?’ lijkt de reisbranche weleens op een spel waarin niets is wat het lijkt, waarin ondernemers en werknemers inventief en volhardend moeten zijn, altijd met de vraag in het achterhoofd: Wie is te vertrouwen en wie niet?

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl