De nieuwe, goedkopere luchtvaartmaatschappij van Air France heeft de naam Joon gekregen. De eerste vluchten van de dochtermaatschappij staan gepland voor komend najaar. De langeafstandsvluchten staan vanaf de zomer van 2018 op het programma. Joon richt zich voornamelijk op de werkende jongere ‘wiens levensstijl draait om digitale technologie’. Dat heeft Air France vandaag bekendgemaakt.

Joon, dat eerder de codenaam Boost had, moet Air France helpen, na jaren van stagnatie, weer te gaan groeien. In eerste instantie zagen de vakbonden niet veel in de plannen van Air France om een dochtermaatschappij op te richten, maar deze lijken nu toch overstag te zijn gegaan en te zijn overtuigd van het nut en de noodzaak van dit plan. Air France benadrukt dat Joon geen prijsvechter is, maar dankzij de lagere kosten wel beter dan Air France kan concurreren met vooral luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten. Er komt nieuw cabinepersoneel dat werkt tegen mindere arbeidsvoorwaarden dan de collega’s bij het moederbedrijf.