’Treinreizen worden door reisbureaus in toenemende mate geboekt als onderdeel van een pakketreis. Hoe meer treinreizen hoe beter. Wel heb ik er moeite mee als wordt beweerd dat deze ontwikkeling een gevolg is van het feit dat het boeken van ‘losse’ treinreizen ingewikkeld is. Dat is echt onzin en ik wil écht uit de wereld helpen dat een treinreis een moeilijk te boeken product is!’. Dat stelt Annemarie Ariesen, Manager Business to Business bij NS Hispeed, in een exclusief interview met TravelPro deze week.

Groei via retail
Volgens haar zit er nog voldoende groei in het treinproduct, niet alleen in het zakelijke segment maar óók aan de leisurekant. ‘Vooral bij de stedentrips. Neem de Thalys die reizigers in slechts 2 uur en 36 minuten van Rotterdam naar Parijs brengt. De groei in leisure kan verder positief worden beïnvloed als het treinproduct nóg meer op het netvlies komt van de reisbureaus. Als de hogesnelheidstrein niet onder de aandacht van de klant wordt gebracht, dan wordt het ook niet verkocht.’ De perceptie van reisagenten dat treinreizen lastig zijn om te boeken is onterecht. ‘Het beste bewijs levert ons online boekingssysteem RailAgent. Door gebrek aan ervaring komt het voor dat reisagenten ons callcenter bellen voor het boeken van een eenvoudige treinreis, terwijl het dus ook online en mèt commissie kan. Daar mag het management van de retail wel wat meer bij stil staan en juist op dit gebied de reisagent meer sturen en begeleiden.’

Het volledige interview met Annemarie Ariesen is te lezen in TravelPro nummer 33, die deze week verschijnt.