The Voice of Travel?! Faillissementen?! Ontslagen?! Ruzies?! Ergernissen?! Corona?! Vaccineren?! Quarantaine?! Reisadviezen?! Vertrekkende CEO’s?! Pensioenen?! Duurzaamheid?! Betere salarissen?! Minister voor Toerisme?! De Nederlandse luchthavens?! Imagoprobleem?!

Wat een narigheid allemaal, maar onderwerpen die de afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws waren of waarover je zou kunnen lezen in Travelpro. Maandelijks in print, wie had dat gedacht anno 2022?! Natuurlijk kan je het magazine ook online blijven lezen en blijf je op de hoogte via travelpro.nl, nieuwsbrieven en social media. Ons team is ontzettend benieuwd: waar en hoe ga jij ons magazine lezen? Stuur je ons een fotootje?

Ik dacht dat online het hé-le-máál zou gaan worden. Video’s, foto’s, doorlinken en ga zo maar door. Toch kwam steeds vaker de vraag: ‘Wanneer verschijnen jullie weer in print?’. Eerder werd al besloten om TravMagazine als tweewekelijks magazine uit te brengen en nu dan ook Travelpro als maandmagazine. Ik ga hier nu niet roepen dat print véél beter is dan online, maar nu TravMagazine en Travelpro als enige vakbladen zowel online als in print verschijnen, hoeven we daarover (en over bijvoorbeeld het bereik) ook niet verder te discussiëren.

Ik dacht bij het zoeken naar, en het zien van ons laatste printmagazine (maart 2020), weer even terug aan het begin van de coronacrisis. De uren en uren die we spendeerden om onze lezers via travelpro.nl op de hoogte te houden, de besloten Facebook-groep Travelpro’s Only die we nét voor de crisis hebben opgezet en waar je aan 3.773 (and still counting) collega’s vragen kunt stellen of kunt discussiëren, de digitale magazines, de verhuizing van ons Nijmegen-team naar Hilversum, de podcast, TravDay, de uitrol naar België en alle ontwikkelingen in de sector. Het voelt sinds de start van de crisis als een roller coaster die maar niet tot stilstand komt. Een gevoel dat jij misschien ook zo hebt ervaren (of juist niet).

In deze editie grote, afwisselende interviews, specials, reportages, columns en achtergrondartikelen. Heerlijk, een magazine met van die (grote) foto’s waarbij je even wegdroomt, alsof je zelf op die plek bent. Wat we eigenlijk nooit op papier zetten, maar zeker ook weleens mag, is iedere persoon en ieder bedrijf die je in deze editie ziet, bedanken voor de medewerking en zijn/haar tijd.

Een nieuwe start maken, dat is wat veel reisprofessionals én reisbedrijven de afgelopen weken hebben gedaan. Hoewel veel bekende gezichten nog op hun plek zitten, zijn er veel reiscollega’s geweest die een ander pad dan dat van de reisbranche hebben gekozen. Volgens veel reisprofessionals keren veel collega’s die uit de branche stappen na een tijd(je) wel weer terug, want ‘er is niets leukers dan reizen verkopen of om je daar mee bezig te houden’. Ik ben ervan overtuigd dat de reisbranche een van de leukste sectoren blijft om in te werken, ook na de crisis, en ook het plezier in het werk als reisprofessionals willen we een plek geven in ons magazine.

Met Travelpro maken we ook een nieuwe start, althans een herstart, als print magazine. Nu, 99 weken nadat we stopten met print en online gingen, ploft er weer een editie op de mat. Samen met jou willen we verder bouwen aan ons magazine. We zullen jullie, onze lezers, blijven vragen wat jij interessant vindt om te lezen. Wie moeten we welke vragen stellen? We willen van Travelpro een magazine maken dat jij wilt lezen. Mail of bel ons (redactie@travelpro.nl en 035-2005481) wanneer je een tip hebt, wanneer je een mooie foto hebt of wanneer je een mooie reis hebt gemaakt.

Travelpro zijn we niet alleen, dat zijn we met z’n allen! Veel leesplezier en laat ons weten wat je van het magazine vindt!

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl

Deze column komt uit Travelpro #1 van 2022. Zelf Travelpro thuis of op kantoor ontvangen? Klik hier: https://www.travelpro.nl/abonneren/

Lees hieronder het magazine.