Uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, blijkt dat € 5,08 miljard is besteed aan de online aankoop van diensten zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 7% ten opzichte van het eerste half jaar van 2017.

Nederlandse consumenten hebben in het eerste half jaar van 2018 11% meer online besteed dan in de eerste helft van 2017. Dat resulteert in € 11,83 miljard aan online bestedingen, verdeeld over 105,60 miljoen online aankopen. In heel 2018 worden naar verwachting 230 miljoen online aankopen (+14%) gedaan voor een totaalbedrag van circa € 25 miljard (+11%). Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, hét onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. De Thuiswinkel Markt Monitor wordt uitgevoerd door GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Van alle bestedingen aan producten en diensten (binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor) wordt in het eerste half jaar van 2018 25% online gedaan, tegenover 23% in HY1 2017. Van de € 11,83 miljard aan online consumentenbestedingen is € 6,75 miljard uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 14% gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Net als vorig jaar kent de Nederlandse detailhandel ook in 2018 weer een sterk eerste half jaar; het CBS meldt een groei van 3,8% in de eerste zes maanden van dit jaar. Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van € 66,2 miljard in de eerste zes maanden van 2018 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van € 6,75 miljard aan productverkopen inmiddels 10,2%, tegenover 9,2% in HY1 2017.”

In de eerste zes maanden van 2018 laat de categorie Food/Nearfood met 39% de grootste groei zien qua online bestedingen. Danny van den Burg, GfK: “De categorie Food/Nearfood is nu al voor het derde opeenvolgende kwartaal de grootste groeier in termen van online bestedingen. Dit reflecteert met wat we zien in de markt: daar waar het online bestellen en vaak ook laten bezorgen van boodschappen een aantal jaren geleden nog in de kinderschoenen stond, krijgt online nu echt voet aan de grond.