Nederlandse consumenten hebben in 2018 online € 23,7 miljard uitgegeven aan producten en diensten, een geschatte groei van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal online verkochte pakketreizen groeide zelfs met 20% en is daarmee op ‘food’ na de grootste groeier in online verkopen.

De grote groei van online verkoop van pakketreizen blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

In 2018 heeft 96% van de Nederlandse consumenten van vijftien jaar en ouder een of meerdere online aankopen van producten en diensten gedaan. Dat is 2% meer dan het jaar daarvoor. Deze online kopers gaven in totaal € 23,7 miljard (+10%) uit aan 242 miljoen online aankopen.

“In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2018 € 13,1 miljard, waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,6% komt te liggen. Dit betekent een stijging van 0,5 procentpunt ten opzichte van 2017. Met de groei in het aantal Nederlandse consumenten die via internet shoppen en het nog altijd stijgende marktaandeel van de online omzet kunnen we stellen dat e-commerce een steeds belangrijkere rol inneemt binnen de detailhandel”, aldus Wijnand Jongen (directeur van Thuiswinkel.org).

Naast pakketreizen was er ook een sterke stijging (24%) te zien in de online aankopen binnen Food/Nearfood, wat deze categorie de sterkste stijger van 2018 maakt. Vergeleken met een jaar eerder (+35%), vlakt de groei van de online bestedingen binnen dit segment wel wat af, maar daartegenover staat dat het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood wel harder stijgen dan in 2017 (van 25% naar 31%).

In het vierde kwartaal van 2018 hebben Nederlandse consumenten meer uitgegeven dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede dankzij (retail)feestdagen als Black Friday, Singles’ Day, Sinterklaas en Kerstmis, gaven zij € 7,2 miljard uit bij Nederlandse webwinkels, een groei van 11% ten opzichte van Q4 2017. Deze groei wordt grotendeels veroorzaakt door de stijging in de online bestedingen van diensten (+14%): 82% van alle uitgaven aan diensten wordt in het vierde kwartaal van 2018 online gedaan (tegenover 79% in Q4 2017) goed voor een bedrag van € 3,5 miljard.

Ook in 2018 is de rol van de smartphone binnen e-commerce belangrijker geworden. Waar in de laatste drie maanden van 2017 nog 28% van de online kopers hun smartphone hebben gebruikt tijdens een online aankoop, is dat aandeel een jaar later gestegen naar 35%. Deze stijging gaat vooral ten koste van het gebruik van de laptop en desktop, waardoor de smartphone de desktop inmiddels voorbij is op de lijst van meest gebruikte device tijdens online winkelen.