‘Aanbieders richten zich meer op het bedienen van klanten. Waar prijzen nog altijd de markt domineren, winnen een relevant aanbod en gemak steeds meer terrein. Aanbieders creëren geweldige klantervaringen en zorgen voor een relevant aanbod. Tegelijkertijd doen enkele kleine maar innovatieve spelers het buitengewoon goed in de markt. Ondanks dit alles neemt de onzekerheid onder aanbieders nog steeds toe’, dat staat te lezen in de Bluepaper Travel Tomorrow, waarover Jörg Esser vertelde tijdens de Webwinkel Vakdagen die gisteren en eergisteren plaatsvonden in de Jaarbeurs (Utrecht).

De reiswereld is volgens het rapport op een punt beland waarop ondernemingen alleen maar kunnen blijven voortbestaan als ze groot genoeg zijn, of als ze een duidelijk onderscheidende propositie innemen door de mogelijkheden van de steeds sneller ontwikkelende technologie volledig te benutten’. Esser, tegenwoordig partner bij Roland Berger,  Co-Founder & Manager bij Think:Act HUB en lid van de expertgroep voor Travel Tomorrow, concludeert dat nieuwe technologieën de sector nu al beïnvloeden en in de toekomst een nog grotere impact zullen hebben.

‘Dit heeft tot gevolg dat de vraag naar talent polariseert tussen mensen met specifieke expertise en mensen met brede vaardigheden. Bedrijven moeten samenwerkingen aangaan voor alles dat buiten hun kerntaken ligt. Deze samenwerkingsverbanden zijn niet meer een zwaktebod, maar eerder een sleutel tot succes. Bedrijven moeten samenwerkingsverbanden creëren en eraan bijdragen. Via dergelijke netwerken kunnen ze uitblinken door gezamenlijk een optimale en vereenvoudigde klantervaring te bieden.’

Naast de steeds snellere technologische ontwikkelingen concludeert de expertgroep Travel Tomorrow dat ondernemingen gefocust moeten blijven op hun kernactiviteiten en ervoor moeten zorgen dat ze daarin uitblinken. In een wereld waar technisch vrijwel alles mogelijk is, wordt focus steeds belangrijker. ‘Eenvoud is veranderd van een concurrerend voordeel naar een basisvoorwaarde voor zakelijk succes, zowel op propositie als op prijs. In de reisbranche van de toekomst is vereenvoudiging een belangrijke driver om aan klantverwachtingen te kunnen voldoen.’

‘De reisbranche blijft naar verwachting voorlopig constant groeien. Deze groei is echter anders dan eerdere ontwikkelingen: de opkomst van de online reisaanbieders heeft de belangrijke rol die technologie speelt in de reisbranche aangetoond. Verder hebben datastandaarden en grote zoekmachines boekingsprocessen vereenvoudigd en versneld. De nieuwe ‘transparantie vanuit technologie’ zorgt voor prijsverlagingen. En populaire thema’s als AI en blockchain voeden de veranderingen binnen de sector steeds verder’, aldus het rapport.

‘De behoeften van de consument veranderen ook. Millennials zijn bereid hun persoonlijke data te delen om hun reiservaringen te vereenvoudigen. In 2020 is 44% van de Europese bevolking opgegroeid in de digitale wereld, en online reisaanbieders zetten vooral in op volledige pakketten in plaats van losse elementen om ‘lock-in’-scenario’s te voorkomen. Om binnen al deze ontwikkelingen voorop te kunnen blijven lopen, moeten merken vereenvoudiging omarmen. Want hoe minder een bedrijf zich focust, hoe groter het risico op middelmatigheid en het voeren van een verloren strijd. In de reismarkt van morgen is geen ruimte meer voor een ‘manusje- van-alles’.’