Frank Oostdam (Voorzitter ANVR) hield vanavond zijn jaarlijkse speech tijdens de nieuwjaarsreceptie van de ANVR. Hij keek kritisch terug op vorig jaar en is optimistisch over 2019, wel is er nog veel werk te verrichten.
“2018 was over het algemeen een prima jaar, maar we hadden er meer van verwacht gelet op alle economische indicatoren die op groen stonden. De hete zomer heeft ons toch wel parten gespeeld, waardoor we niet hebben kunnen profiteren van de economie die op stoom was. Kijkend naar 2019 ben ik wederom optimistisch; de verwachtingen en economische bestedingen zijn goed en de werkloosheid is laag. Ik verwacht dat we een mooi jaar tegemoet gaan, zeker als je kijkt naar de bestemmingen die weer aan het terugkomen zijn, zoals Egypte, Tunesië en Turkije. Ik verwacht toch zeker een groei van 2% voor 2019”, aldus Oostdam.
SGRZ
Oostdam is trots op het feit dat de Nederlandse reissector een van de best geïnformeerde reissectoren in Europa is geweest op het gebied van Nieuwe Richtlijn Pakketreizen en de AVG. Daarnaast is hij positief over de SGR, de lancering van de SGRZ en de manier waarop ze samen konden nadenken over deze formule: “Het is een van de grootste innovaties van de afgelopen jaren, waardoor we de retail in staat kunnen stellen om op dezelfde manier zaken te kunnen doen als voor de Nieuwe Richtlijn Pakketreizen.”
TravelBird
Oostdam complimenteerde de sector en met name de SGR en TUI over de manier waarop ze de gedupeerden van het faillissement van TravelBird hebben opgevangen. Wel was hij kritisch over de hele situatie. “Ik heb mij gestoord aan de bewonderenswaardige berichten over het innovatieve ondernemerschap van TravelBird, terwijl wij hier met de problemen zaten. De echte reden dat het bedrijf failliet is gegaan is natuurlijk niet de warme zomer, maar een businessmodel dat minder innovatief was dan men deed voorkomen. We moeten onszelf afvragen of we dit nog in de toekomst nog zo kunnen doen.”
Vliegtaks
Ook liet de voorzitter van de ANVR zich uit over de vliegtaks. “Zoals het voorstel er nu ligt zijn wij er niet blij mee. Het is nu alleen een regel om de staatskas te spekken, maar er zit geen duurzaamheidsvisie omheen. Als je wil werken aan duurzaamheid, dan moet je dat niet bij de passagier neerleggen, maar bij de airline. Het is natuurlijk nonsens dat transfer- en vrachtvluchten van de taks zijn vrijgesteld. Als je wil mikken op verduurzamen, dan moet je het ook goed doen. We gaan daarom nog een keer een brief naar de staatssecretaris sturen.” Oostdam liet tevens weten dat er te weinig aandacht is voor het belang van charters en leisure als het gaat om de welvaartsbijdrage voor de Nederlandse samenleving. Daarom gaat de ANVR twee onderzoeken uitvoeren. “Onze stelling is dat de bijdrage van vakantieverkeer aan de Nederlandse economie, maar ook aan de Nederlandse welvaart in het algemeen veel meer is dan het transitvervoer. We hebben Stichting Economisch Onderzoek twee opdrachten gegeven. Ze gaan in kaart brengen wat het langetermijnbelang is voor de Nederlandse samenleving van het leisure/charter-segment. Daarnaast gaan ze onderzoek doen naar de impact van meer leisure-vluchten op Schiphol door het vervangen van een deel van de mainport-vluchten.”
ANVR-Congres 2019
De bestemming voor het ANVR-Congres 2019 werd ook bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsreceptie. Het congres gaat dit jaar naar Bangalore (India). “Het congres is van 21 tot 26 november 2019, en houden we in samenwerking met Jet Airways, KLM en de provincie Karnataka, waar Bangalore ligt.” Bangalore is de op twee na grootste stad in India. In oktober 2017 is Jet Airways gestart met een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Bangalore. Bangalore wordt gezien als het ‘Silicon Valley’ van India. De stad is het centrum van de Indiase ICT-sector en veel toonaangevende multinationals hebben er een vestiging of samenwerkingsverband. Toeristen ontdekken Bangalore vooral als hippe moderne stad met een keur aan bezienswaardigheden, hotels en restaurants. En als uitvalsbasis voor een tocht door het zuiden van het land.
Snode plannen
“De ANVR heeft snode plannen om meer met het logo te gaan doen. We willen gaan certificeren, dus als het gaat om onderscheidend vermogen en kwaliteit die wordt gerelateerd aan het ANVR-logo, dan moeten we daar ook naar handelen. Alle leden, maar ook nieuwe leden, zullen we laten certificeren in 2019. We gaan het logo flink oppoetsen, zodat het nog meer toegevoegde waarde krijgt voor onze achterban. We gaan dit combineren met nieuwe marketing richting de markt. Het worden geen grote branchecampagnes, maar we willen wel duidelijker maken waar het logo voor staat.”