“We zijn ervan overtuigd, dat als wij – opleiders – en het bedrijfsleven niet de handen ineenslaan om meer jongeren naar de wereld van Travel & Hospitality te trekken, deze sector binnen de kortste keer acute problemen zal ervaren met personeel. Het tekort is nu namelijk al duidelijk voelbaar”, dat zegt Luisa Prando (opleidingsmanager Travel & Hospitality op MBO College Airport) in gesprek met TravelPro.

Volgend jaar gaat de opleiding van start met twee nieuwe curricula, namelijk ‘On the Job’ en de ‘Branded Class’. In de ‘Branded Class’ krijgen studenten les op school, maar  krijgen ze veel input van een bepaald bedrijf. “Volgend jaar beginnen we met een NH-klas. De studenten krijgen gastcolleges van NH, ze gaan NH Hotels bezoeken en hun eerste stage is gegarandeerd in een NH Hotel, in binnen- of buitenland. We willen dit in de toekomst uitbreiden met andere bedrijven. Hoe mooi zou het zijn om bijvoorbeeld ook een TUI-klas te starten, een Corendon-klas of VakantieXperts-klas! Maar de Branded Class blijft een onafhankelijke opleiding, het wordt geen bedrijfsopleiding. Daarom is bij ‘Branded’ alleen het eerste jaar ‘branded’ en daarna wordt dat losgelaten, want wij willen studenten breed opleiden. De voordelen van ‘Branded’ zijn dat het bedrijf direct kan laten zien hoe het eraan toegaat en welke dingen het verschil maken”, aldus Prando.

On the Job valt onder ‘House of Hospitality’, een publiek-private samenwerking waarin bedrijven, opleiders en de gemeente Amsterdam studenten, medewerkers en zij-instromers te motiveren voor een carrière in de hospitality-sector. Bij On the Job gaan studenten naar school in het bedrijf. In het eerste jaar is dit een hotel en in het tweede jaar is dit een reisonderneming. Het gaat om klassen van maximaal zestien studenten die tegelijkertijd werken en leren.

Het eerste jaar wordt aandacht besteed aan hospitality en wordt er samengewerkt met Hotel Casa Amsterdam, DoubleTree by Hilton Amsterdam, NH Amsterdam Zuid en WestCord Hotels. Het tweede jaar staat in het teken van ’travel’. Prando: “Daarvoor zijn we nog in gesprek met een aantal mogelijke partners. We hebben nog geen knoop doorgehakt. Mijn wens is een aantal partners te vinden die ons verschillende mogelijkheden kunnen aanbieden. Je hoeft namelijk de zestien studenten niet allemaal op dezelfde plek te laten draaien! Het zou juist goed zijn om ze te kunnen spreiden, ook afhankelijk van de wens van de student(e).” Lees het volledige interview in TravelPro 26.