Uit onderzoek van ANVR, het Nationaal Ouderenfonds en ABN AMRO zou blijken dat 65-plussers de komende jaren een zeer aantrekkelijke doelgroep vormen. ABN AMRO verwacht dat de bestedingen van 65-plussers aan vakanties in de komende vijf jaar met maar liefst een half miljard stijgen: een stijging van bijna € 100 miljoen per jaar.

Terwijl de Nederlandse bevolking jonger dan 65 nauwelijks toeneemt de komende jaren, groeit de groep 65-plussers met zo’n 8% per jaar; volgens het onderzoek een uitdaging en kans voor reisondernemers. Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR: “Met specifieke dienstverlening gericht op ouderen kunnen we deze doelgroep verleiden om vaker op vakantie te gaan. De 65-plusser van vandaag heeft meer te besteden, is vitaler en veel mobieler dan zijn vorige generatie. En dat tot op hoge leeftijd te blijven doen.”

In de lift
Met een bovengemiddeld vertrouwen bij reisondernemers, een consumentenvertrouwen dat sinds 2001 nog niet zo hoog is geweest en een Nederlandse economie die in 2017 groeide met zo’n 3,25%, zit na een moeizaam 2016 de omzet van de reisbranche in 2017 weer in de lift. De omzetstijging bedroeg 13,3% tot en met het derde kwartaal. Ook de vooruitzichten zijn goed. Uit cijfers van de ANVR GfK Travelscan, gemeten tot en met januari 2018, blijkt bovendien dat de vooruitzichten voor 2018 ook goed zijn: voor dit jaar zijn al ruim 8% meer reizen geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei komt voor een groot deel op het conto van reizigers in de leeftijdscategorie 65-plus. In de afgelopen vijf jaar groeide het aantal vakanties onder deze doelgroep zelfs met 13%. In 2035 telt Nederland 4,6 miljoen 65-plussers: bijna 45% meer dan nu. Doordat de huidige 65-plussers welvarender, vitaler en mobieler zijn, zijn zij een zeer interessante groeidoelgroep voor de reissector.

Senioren meer online
Het percentage online gekochte reizen gaat volgens ABN ARMO verder toenemen in de komende jaren. In 2016 boekte 22% van alle 65-plussers online een vakantie; in de afgelopen vijf jaar groeide dit percentage met 42%. Slimme reisondernemers spelen hierop in door in te zetten op gepersonaliseerde content door het gebruik van data. Zo maakt nieuwe technologie het mogelijk content dynamisch aan te passen aan de voorkeuren van ouderen. Met de ervaringen van leeftijdsgenoten kunnen zorgen worden weggenomen bij het aanbieden van een reis. Uit onderzoek van het Nationaal Ouderenfonds blijkt een op de vier ouderen nooit op vakantie gaat. 60% van hen zou dit wel willen, maar er bijvoorbeeld onvoldoende geld voor te hebben. Door gerichter te communiceren over de aanbiedingen in het laagseizoen, kunnen reisondernemers ook deze doelgroep aan het reizen houden.

Speciale voorzieningen
Bijna de helft van de ouderen geeft aan dat ze op vakantie graag een nieuwe omgeving ontdekken. Vier op de tien 65-plussers heeft een bucketlist waarop vooral stedentrips hoog genoteerd staan. Een andere populaire vakantievorm zijn de ‘multi-generatiereizen’. Zo brengen 65-plussers 15% van hun vakanties door met kinderen en/of kleinkinderen. Hierop kunnen aanbieders inspelen met dagactiviteiten voor jong en oud en met extra grote en luxere accommodatie. Om de toegankelijkheid van een accommodatie te verhogen, is het daarnaast belangrijk om rekening te houden met mogelijke fysieke beperkingen van oudere reizigers.

Binden
“Voor 37% van de ouderen is hun lichamelijke conditie aanleiding om niet op vakantie te gaan. Aanbieders kunnen waarde toevoegen door drempels letterlijk weg te nemen”, vertelt Stef Driessen, Sector Banker Leisure van ABN AMRO. “Accommodaties met speciale voorzieningen – zoals een lift, een digitale butler en goede verbindingen naar dagactiviteiten – hebben een hierbij streepje voor. Aanbieders die hierover communiceren, hebben goede kansen om 65-plussers aan zich te binden. Zo krijgen zij toegang tot een markt die in de komende jaren alleen maar zal groeien.”