Nieuws

Vliegtickets.nl: populariteit Schiphol neemt af

Het is duidelijk zichtbaar dat het verschil in populariteit tussen regionale airports en Schiphol ook in absolute aantallen snel kleiner wordt. Uit data van Vliegtickets.nl blijkt dat Schiphol Airport bijvoorbeeld nog maar zes keer zoveel vertrekkers ontvangt als Eindhoven Airport. Een jaar eerder was dat nog acht keer meer.

“Met name de laatste maanden wordt de populariteit van de lokale luchthavens weer enorm zichtbaar. Waar we voor Rotterdam Airport eerder nog een daling zagen, is de groei deze maand juist heel groot. Onze verwachting is dat deze groei door zal zetten, zeker gezien het feit dat Schiphol niet kan doorgroeien en die ruimte er voor bijvoorbeeld Eindhoven nog (deels) wel is”, aldus Tom Verdonck, Marketing Manager van Vliegtickets.nl.

De trend die al langer te zien is voor lokale luchthavens zet volgens de ticketaanbieder duidelijk door. Zo blijkt Eindhoven Airport in de maand mei de sterkste stijger, gevolgd door Rotterdam Airport die met 12% groeit. Dit staat tegenover een daling van 5% voor Schiphol Airport. Gebaseerd op de verkochte vliegtickets in de maand mei ten opzichte van de maand april staat Schiphol met een daling van -4,9% verkochte tickets (via Vliegtickets.nl) op de eerste plek in de top 5, gevolgd door Eindhoven (+15%), Düsseldorf (+1,9%), Rotterdam (+11,7%) en Brussel (-8,7%).

De verkeer- en vervoerscijfers van Schiphol over de maand mei zijn nog niet bekend, maar in april van dit jaar reisden er 6,0 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. ‘Een groei van +3,0% ten opzichte van vorig jaar’, zo liet de luchthaven afgelopen maand weten. Ook liet het weten dat het aantal vliegtuigbewegingen gelijk is gebleven met vorig jaar. De gemiddelde vliegtuiggrootte is wel toegenomen, met gemiddeld 3 stoelen extra aan boord. Daarnaast is de bezettingsgraad toegenomen met bijna +0,7 procentpunt tot 86,8%. De totale passagiersgroei van +3,1% werd gedreven door een sterke toename in O/D passagiers (+4,7%) terwijl het aantal transferpassagiers licht steeg (+0,2%).

Reageer met Facebook:

Reacties:

Vorige bericht

FST Group: Air Cruise Collection presentatieavonden

Volgende bericht

CultureRoad start met 360-video als promotiemiddel

Auteur

Arjen Lutgendorff

Arjen Lutgendorff

Arjen is in januari 2007 aan de slag gegaan bij TravelPro als redacteur. Na een toeristische en journalistieke opleiding heeft hij zijn plek gevonden bij het reisvakblad van formaat.