Het faillissement van Primera Air heeft vergaande gevolgen voor vakantiegangers in Scandinavië en voor onder andere Sunweb, dat ook in Denemarken actief is en daar vloog met de luchtvaartmaatschappij. “We werken onder hoge druk om alternatieven te vinden”, zo laat de touroperator op haar Deense Facebook-pagina weten. “Primera is een van onze seat suppliers”, zo bevestigt Gert De Caluwe (CEO Sundio Group) aan TravelPro. “Zo’n 750 Deense klanten zijn geaffecteerd, waarvoor wij oplossingen zoeken.” Een Deense krant spreekt over 2.000 Sunweb-passagiers die worden getroffen door het faillissement, zo heeft een woordvoerder laten weten aan een Deense krant.

Er zouden vooral Sunweb klanten zitten op de Griekse eilanden Kreta en Rhodos, maar van andere touroperators zitten er ook klanten in Spanje, Italië, Egypte en Turkije. De luchtvaartmaatschappij kondigde gisteren het faillissement aan richting haar medewerk(st)ers middels een e-mail, waarin wordt gesproken over een zwarte dag. De eigenaar van het bedrijf zou nog hebben gezocht naar nieuwe investeerders, maar dat is uiteindelijk niet gelukt. Als reden voor het faillissement worden de vertraging in het leveren van nieuwe Airbussen genoemd en de daardoor hoge kosten aan wetlease, evenals het hoge aantal annuleringen van vluchten.

‘Wij betreuren dit diep en werken onder hoge druk om alternatieven te vinden.’ Sunweb legt haar Deense gasten uit dat er zo snel mogelijk contact zal worden gezocht, maar dat het zich in eerste instantie concentreert op de gasten die als eerste vertrekken. ‘Neem gerust contact met ons op, maar we hopen dat u geduldig zult zijn om contact met u op te nemen, aangezien we nog geen informatie hebben.’ Gasten die al op vakantie zijn met Sunweb en met Primera Air vliegen worden aangeraden contact op te nemen met de gids(en) op de bestemming. Sunweb is bezig met het vinden van alternatieve oplossingen, maar vraagt om begrip. Naast Sunweb

Op haar website laat de luchtvaartmaatschappij weten dat met ingang van vandaag Primera Air en de IATA-codes PF en 6F zijn geschorst. “Namens het Primera Air-team willen we u bedanken voor uw loyaliteit. Op deze trieste dag zeggen we tot ziens tegen jullie allemaal. Het is een trieste dag voor alle werknemers en passagiers van Primera Air. Het bedrijf heeft er de afgelopen maanden hard aan gewerkt om de langetermijnfinanciering van de luchtvaartmaatschappij veilig te stellen. Omdat we geen overeenstemming met onze bank konden bereiken voor een overbruggingsfinanciering, hadden we geen andere keuze dan een faillissement aan te vragen.”

Gedurende de afgelopen twee jaar hebben verschillende onvoorziene gebeurtenissen de financiële draagkracht van Primera Air ernstig aangetast, zo laat de airline weten. In 2017 verloor het bedrijf één vliegtuig als gevolg van ernstige corrosieproblemen en moest de totale kosten van de verbouwing dragen, resulterend in een verlies van meer dan €10 miljoen. “2018 begon met een fantastische start van ons low-cost langeafstandsproject met een gloednieuwe Airbus 321neo-vloot, maar door ernstige vertragingen bij de aflevering van vliegtuigen was dit problematisch: operationele problemen, annuleringen van het aantal vluchten en verlies van inkomsten zijn slechts een paar redenen. Daarnaast heeft Primera Air, om aan onze verplichtingen voor passagiers te voldoen, vliegtuigen gehuurd waarvoor de extra kosten meer dan € 20 miljoen bedroegen.”

Rekening houdend met alles zat er voor Primera niets anders op dat te beslissen om de activiteiten te staken. “Zonder aanvullende financiering zien wij geen enkele mogelijkheid om onze activiteiten voort te zetten. Dit is een enorme teleurstelling na het ongelooflijke harde werk en de toewijding bij het bouwen van de luchtvaartmaatschappij. Het bedrijf wil alle medewerkers oprecht bedanken voor hun harde werk en toewijding, hun klanten voor jarenlange loyale ondersteuning en hun leveranciers voor hun samenwerking in de loop van de jaren.” De airline belooft updates te geven via primeraair.com.